fredag 28. august 2015

Klar for høsten


Jeg begynnter å bli klar for høsten nå, selv om vi ikke har hatt sommer i år. Sommerklærne har ligget trygt nedpakket i hele sommer og vintergenserne har vært flittig brukt.

Høsten gir en mer intim stemning. Alt roes ned etter sommerens aktive liv. Luften blir skarpere, men solen varmer godt på dagtid. Jeg har alltid vært glad i høsten, så lenge bladene henger på trærne. Fargene er fantastisk, men som man gjerne sier, blir alt vakrere før det dør. Høsten er naturens takk for sommeren.

Folk sier at alle årstider har sin sjarm. Jeg vet ikke helt jeg. Når trærne har mistet alle bladene og det er mørkt ute når klokken er 16, synes jeg ikke det er særlig sjarmerende. Det blir grått og trist og vi pakker oss inn i så mye klær at vi knapt kjenner hverandre når vi møtes. Som en mengde dyr, går vi mennesker også inn i en dvale-modus og denne dvalemodusen er vi i til vårsolen får oss til å tine.

I år har det vært en fullstendig elendig sommer. Ene regndagen etter den andre, med noen få solskinnsdager der temperaturen har klatret over 20 grader. Disse dagene kan en telle på en hånd.

Jeg kjøpte objektivet som jeg har ønsket meg i alle år, men har faktisk ikke brukt det enda. Jeg er gått tom for fotoideer, men jeg regner med at dette vil komme seg utover høsten. Når tåken kommer sigende, er det fantastisk å fotografere. Så har dere fotoapparat og et snev av interesse for fotografering, er tiden fremover fantastisk å bruke til å fotografere.

Musikk
Høsten for meg = klassisk musikk. I den lyse årstiden spiller jeg ikke klassisk musikk, da går det i populær musikk for min del, selv om jeg ikke har helt greie på den typen musikk.

Det er noe spesielt med høsten og klassisk musikk. Det roer en ned på en utrolig fin måte og en får på en måte en høytidsfølelse. Jeg kan falle helt i staver over et musikk-stykke og da er jeg i min egen lille verden og blir ganske sur hvis noen våger å forstyrre meg i den tilstanden som jeg er i da.

Gregoriansk musikk har en tendens til å forhekse meg totalt. Da ligger jeg flatt på sofaen med alle lysene slukkt og bare et stearinlys tent. Under denne seansen, blir jeg satt tilbake til middelalderen og kroppen går nesten inn i en slags hypnotisk tilstand. Når så cd'en er slutt, kommer jeg til meg selv og har fått nye krefter og er klar for å gjøre ting som har latt vente på seg. Det er nesten som en form for vitamininsprøytning.

Hvis du er stresset, anbefaler jeg dette på det sterkeste.

Han en fin musikalsk dag videre §:o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.