mandag 10. august 2015

Upopulære Moffeliten


Moffeliten er ikke alltid så populær. Spesielt ikke i kommentarfelt og på diverse forum, da hun ofte har meninger som går på tvers av menigmanns meninger. Jeg er ingen A4 person og har bastante meninger. Det innrømmer jeg. Jeg har ofte blitt verbalt halshugget når jeg har ytret meg og har fått ganske stygge meldinger tilsendt både på mail og fb.

Jeg er en skeptisk sjel som ikke tror på konspirasjonsteorier. Jeg tror heller ikke alltid at ting er slik de blir fremstilt.

Jeg godtar at folk er uenig med meg og jeg godtar også å få tilbakemeldinger - inntil en viss grad. Saklig kritikk er greit å få, men når du får beskjed om at du burde blitt avlivet, eller at noen blir usaklig på andre måter, DET godtar jeg ikke. En diskusjon kan bli ganske opphetet, men man skal holde seg til sak og ikke gå til personlig angrep på folk.

Jeg elsker å diskutere og kan til tider være vanskelig å målbinde, men jeg har aldri gått til personlig angrep eller kalt folk for stygge ting. Jeg husker et par episoder for noen år tilbake i et diskusjonsforum. Det ble så ille med stygge meldinger og hets, at jeg var nødt til å rådføre meg med advokaten vår. Jeg var helt i villrede når det gjaldt å takle disse meldingene. Vi ble enige om at jeg skulle ta vare på disse meldingene en stund, for å se om det ble flere. Avtok hetsen, trengte jeg ikke gjøre noe, men øket den, ble det politianmeldelse. Heldigvis døde disse meldingene bort etterhvert og samtlige er nå slettet fra meldingsboksene.

Folk må tåle at andre har meninger som ikke samsvarer med deres egen mening. Hva er vitsen med å diskutere hvis alle skal være enige? Gud hjelpe meg så kjedelig det hadde vært da.

Jeg har også fått beskjed om å ikke uttale meg om ting jeg ikke har greie på. Det synes jeg er litt morsomt. Hadde det ikke vært for oss med minus-iq, hadde ikke disse bedreviterne hatt noen å belære og livet deres hadde blitt kjedelige. Det er alltid gøy å sitte på sin høye hest og se ned på mennesker som ikke mener det samme som "rytteren" mener.

Heldigvis er jeg ganske liten, så jeg er lett å se ned på. Hihi...

Ha en kunnskapsrik kveld videre §:o)


1 kommentar:

  1. Jeg har også fått beskjed om å ikke uttale meg om ting jeg ikke har peiling på. Det var på en diskusjon hos en blogger som blogget om det å kastrere kattene sine pga kattungedumpingen som skjer sommer ettter sommer. Bloggeren som hadde diskusjonen er en god rasekattvenninne av meg, men det kom selvfølgelig inn en leser som mente vi bare så svart hvitt på situasjonen, og folk måtte få lov til å gjøre hva man ville med kattene sine. Slik vi oppfattet leseren var det han/henne (anonym selvfølgelig) som begynte å provosere. Da jeg høflig skrev mitt svar tilbake kom kommentaren: "Hold kjeft! Ikke si uttale deg på noe du ikke har peiling på". Jeg lo så jeg grein etterpå, for kommentaren var en latterlig kommentar å skrive :)

    Jeg liker også å diskutere, og prøver alt jeg kan på å være så saklig som mulig. Hvis jeg ser en diskusjon hvor det sklir ut trekker jeg meg bort fra diskusjonen, for jeg orker ikke å delta på slike meningsløse diskusjoner. Det blir alltid stygge og usaklige personangrep, og man glemmer fort saken.

    Trist at du skulle bli utsatt for hetsing fordi du sa din mening. Det virker som om takhøyden for å ikke akseptere meninger på nettet er mer utbredt enn i en diskusjon i det virkelige liv.

    Hvis noen andre har andre meninger enn meg, ser jeg på det som en stor fordel, fordi man kan lære noe av å høre på andres meninger.

    Ønsker deg en kjempefin mandagskveld, og ei kjempefin og god uke :)

    Klem fra Toril



    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.