onsdag 23. mars 2016

Dårlig samvittighet er ikke noe nytt


Slik gir Moffe blaffen når hun blir
utsatt for hersketeknikker
Så sitter man atter engang som det sorte får i familien. Uglesett av et par av dem.

Saken dreier seg om at vi egentlig skulle til Rosendal i påsken, men jeg klarte å knekke en tann på lørdag og fikk time hos tannlegen i dag. Mens jeg var der, oppdaget han en løs plombe. Den ble fjernet og en foreløpig fylling ble lagt.

Så langt, så greit.

Dette ble ikke mottatt med blide øyne i Rosendal og hun gjorde det beste for å få meg til å få dårlig samvittighet.

"Jaja. Jeg får feire påsken alene da". Legg merke til at min yngste bror skal være der til over påske, i tillegg kommer en annen bror også innover.

I tillegg fikk jeg denne kommentaren:

"Vi får klare middagen selv da".

Slike kommentarer godtar jeg ikke. Dette er hersketeknikk fra A til Å og kun sagt for å gi meg dårlig samvittighet. Til jul ble jeg skubbet unna da min yngste bror overtok middagslagingen. Jeg forsøkte å hjelpe til, men var tydeligvis ikke god nok og da ser jeg ikke hvorfor jeg absolutt skal være tilstede der inne i det hele tatt. Er det for at de vil ha noen å trykke ned?

Jeg har fått nok av dette nå. Nok av alltid å høre at jeg er en dårlig datter, selv om jeg gjør mitt beste, nok av å hele tiden får dårlig samvittighet fordi jeg ikke er god nok. Det gidder jeg rett og slett ikke.

Jeg fikk til og med spørsmål tidligere om jeg kunne reise til Rosendal å handle. Her skal jeg altså bruke 500 kroner for å reise inn dit og handle. Det finnes allerede en som kan handle for henne der inne.

Bryter ned
Hvorfor holder enkelte foreldre på slik? Føler deg seg bedre av å bruke hersketeknikker overfor barna?

Det ser faktisk slik ut. Det virker som at når de ikke har det bra og barna kanskje har oppnådd mer enn dem selv, gir det dem en rar glede av å kjefte på dem.

Foreldre skal støtte sine barn så lenge barna forsøker å få et godt liv. Å si til barna at "dette kommer du aldri til å klare" og "du kan like godt gi opp", er etter mine øyne mishandling. Barna mister totalt selvtilliten og, for å ta min egen situasjon, lar være å ta videre utdannelse fordi de er overbevist om at de ikke er gode nok.

Foreldre er kun der for å forberede barna slik at de får en god fremtid og ikke minst god selvtillit. De skal ikke bryte dem ned og gi dem skylden for at ens eget liv er elendig. Jeg vet om en 8 år gammel jente som fikk kjeft fordi det var hennes skyld at det var så mye bråk i hjemmet. Hun var sjenert og stille og våget ikke så mye, allikevel ble hun låst inne på soverommet når det passet foreldrene.

Det gjør bare vondt med en når en hører slike historier om foreldre som utøver maktmisbruk på barna. Barna fortjener ikke slike foreldre. Ikke i det hele tatt.

Dessverre kan en ikke velge sine foreldre-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.