tirsdag 7. januar 2020

Med sorg i hjertet

 
13. dag jul er en trist dag her i huset. Da skal all julepynten pakkes ned og settes bort til neste advent. For et julemenneske som jeg er, gjør jeg dette med sorg i hjertet. Her i huset har vi hatt en fantastisk advent og julefeiring. Vi har virkelig kost oss, selv om undertegnede har hatt nervøse sammenbrudd sånn ca 2. ganger i uken i adventstiden.

Jeg blir alltid litt tenksom når jeg rydder bort julen. Da tenker jeg på alt som kommer til å skje i det nye året og håper at jeg får oppleve neste jul også. Å ha diabetes i snart 50 år setter sitt preg på kroppen enten en vil eller ikke. Blodårene mine er tynne som papir og nyrene er ikke slik som de burde være. Jeg er egentlig veldig glad hver morgen jeg kan våkne opp.

Jeg merker ikke noe til helseplagene mine. På den måten er jeg heldig. Jeg er også svært heldig at jeg har en fantastisk fastlege som er genuint interessert i pasientene sine og gjør det han kan for dem. Han er en person en virkelig kan snakke med om bekymringene sine og en får skikkelige svar tilbake.

Jeg blir fulgt opp på nyrepoliklinikken på Haukeland Sykehus, så jeg har en tett og god oppfølging av helsepersonell. Jeg håper at nyrene mine vil holde ut i mange år til.

Barnslige følelser
Jeg vet at jeg er utrolig barnslig. Jeg finner glede i de minste tingene og de største. Jeg har en barnslig glede når det gjelder jul. Ja, jeg går faktisk og gleder meg et helt år til neste jul. Gjennom året går jeg på loppis, spesielt i Sverige, for å finne julepynt og juletrepynt. Etter min mening kan masse forskjellig brukes som pynt på juletreet. Sølvtøy, smykker, armånd og lange øredobber er supert på juletreet og gjør det fint og originalt. Remser med stoffroser gir juletreet det lille ekstra. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Samtidig som det er trist å kaste ut julen, føles det litt bra også. Det er tegn på at vi går mot lysere tider og det er jo bra for alle. Vi trenger lyset.

Her vi bor nå, får vi ikke solen inn i huset. Vi ligger litt i feil retning, men det er jo fint å se solen komme nærmere og nærmere stuen.

Åpent hus?
Ja, kanskje til neste jul. Vi har hatt litt besøk av folk som har lyst til å se "julehuset" vårt. Kanskje vi skulle hatt åpent hus neste desember? Jeg koser meg når vi får besøk enten vi kjenner dem eller ikke. Elsker å lage det koselig for folk med kaffe/kakao og julekaker. Jeg liker at folk skal være glade når de går fra huset.

Da har jeg vel fått sagt det jeg ville og må kaste meg over julepynten igjen.

Ha en fin uke alle sammen.

2 kommentarer:

  1. Lykke til med julepyntutrydding! :-) Du hadde sikkert likt julepyntinga i Spania, hvor jeg er akkurat nå, for her har de mye vi ikke har i Norge. :D

    SvarSlett
  2. Jeg også blir litt vemodig og trist når jeg pakker ned julen, for jeg er et julemenneske :) Liker stemningen som har med advent og jul å gjøre <3 :)

    Vi skal pakke ned julen i helgen vi :) Nå ser vi at det er lysere ute om ettermiddagene, og det er kjempegodt :)

    Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld <3 :)

    Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.