fredag 30. januar 2015

Get to know Moffeliten


Noen av dere lurer kanskje på hvem som skjuler seg bak Moffeliten. Dette har jeg nå tenkt å gjøre noe med, både på godt og vondt, tror jeg.

Under her følger en liste over den hemmelige Moffelitens verden.
Den er kanskje ikke så voldsom, men jeg gjør nå et forsøk...

1. Hvor er du født?
Jeg er født i Bergen

2. Hvor gammel er du?
50+. Jeg er født i 1962, så regn ut alderen selv


3. Har du noen søsken?
Ja, jeg har 3 yngre brødre

4. Hvor vokste du opp?
Rosendal

5. Hvordan var din barndom?
Den var litt både òg, men den var for det meste trygg. Jeg vokste opp i en enebolig der besteforeldrene våre bodde i øverste etasje. Var verden gått en imot, var det dem jeg øste mitt hjerte utover.

6. Hvor gikk du på skole?
Jeg gikk på Malmanger Skole (barneskole) og Rosendal Ungdomsskole. Etter det, tok jeg 1 år på Sunnhordland Folkehøyskole, for senere å ta kurs i regnskap, kontorarbeid og fransk. Senere gikk jeg 2 år på Krokeide VGS

7. Hvem var din første kjærlighet?
Min første kjærlighet var min mann, som jeg traff i 2006. Jeg hadde en kraftig avstandsforelskelse på 80-tallet. Da var det en fra Bergen, men han visste ikke at jeg var forelsket. Da han dro utpå høsten, fikk jeg kraftig kjærlighetssort.

8. Har du noen gang stjålet noe?
Ja, og jeg er fremdeles flau over episoden. Det skjedde i en butikk i Rosendal, der jeg stjal en bitteliten ballong. Jeg var ikke store jente. Tror jeg var 7 - 8 år gammel.

9. Hva får deg til å gråte?
Det er mye det. Jeg gråter når jeg blir rørt og gråter når jeg er trist. Fødsler på tv får meg ofte til å løsne noen tårer.

10. Når tok du sertifikatet?
Det husker jeg ikke helt. Husker bare at det var 10. mai. Tror det var i 1989. Jeg hadde ikke fortalt en sjel at jeg skulle kjøre opp. Jeg strøk på første oppkjøringen og var litt flau, så jeg ville det skulle være en hemmelighet til jeg stod med sertifikatet i hånden.

11. Hva er du mest redd for?
Jeg har fobi mot makk og snegler. Jeg får gåsehud og blir kvalm når jeg ser disse ekle krabatene. Jeg får også svette og sjelvinger. Jeg har også en voldsom dødsangst til tider.

Jeg har også sosial angst. Noe som gjør at jeg holder meg unna store sammenkomster.

12. Hva får deg til å bli sint?
Mishandling av barn og dyr, er vel det som gjør meg mest rasende. Jeg liker heller ikke urettferdighet

13. Hvorfor bruker du parykk?
Først og fremst fordi jeg trives med det. Har så tynt hår at huden på bakhodet skinner igjennom håret, men også fordi jeg valgte å klippe det helt ned, slik at håret kunne vokse ut i sin originale farge.

14. Hvilken hårfarge har du?
Under parykken er jeg faktisk helt grå

15. Hvorfor photoshopper du deg?
Hvilken blogger gjør ikke det? Jeg er over 50 år og alderen har satt sitt preg i ansiktet mitt. Jeg synes rynker er pent, men ikke på meg selv. Jeg fikser også på selve kroppen da jeg er lita og rund og ser ut som en bolle i motvind

16. Hva er din største synd?
Min største synd er nok at jeg er altfor glad i sukkerholdige ting. Sjokolade, kaker, is er ting jeg ikke kan leve uten. Dette er jo ikke helt forenelig med diabetesen min.

17. Hvor lenge har du hatt diabetes og hvordan ble den oppdaget?
Dette blir en lang historie. Jeg har hatt diabetes siden 1973 og den ble oppdaget mellom jul og nyttår, men diagnosen ble ikke stadfestet før rett over nyttår. Jeg hadde drukket og drukket på brus uten å bli utyst. Mor kjøpte alltid inn 2 kasser med brus til jul og dette var ikke sukkerfri brus.

18. Har du fått noen senkomplikasjoner av diabetes?
Ja, det har jeg. Jeg har autonom nevropathi, litt nyreproblem og jeg holdt på å bli blind på 80-tallet da jeg hadde netthinneløsning. Heldigvis fikk Øyeavdelingen ved HS ordnet øynene mine.

19. Hva får deg til å le?
Mannen min er ekstremt flink til å få med til å komme med latterkuler. Jeg ler også godt av diverse filmer. Dyr kan også få meg til å bryte ut i latter til tider.

20. Hva er du mest stolt over?
Jeg er svært stolt av at jeg kan se ting fra mange sider. Dårlige barndomsopplevelser har fått meg til å bli sterkere og jeg har også en stor vilje til å tilgi. Jeg er svært stolt over at jeg har kommet bra igjennom traumer

21. Hva er det verste du har opplevd?
Jeg hadde endel opplevelser i barndommen som jeg vil kategorisere som mindre hyggelige. Da jeg mistet mine besteforeldre var også ganske tøft. Min mormor døde da jeg var godt voksen, men jeg savner henne likevel.
En annen ting som jeg vil si er blant de verste jeg har opplevd, var da jeg lå på Øyeavdelingen og skulle ta xenon-behandling på øynene. Sprøyten med bedøvelse som de stakk inn i øynene mine, var så smertefulle at jeg gyser på ryggen enda.

22. Hvor mange språk snakker du?
Utenom norsk, så er det engelsk, fransk og svensk. Det er lenge siden jeg har hatt fransk, så mesteparten er glemt. Jeg snakker det vel ikke lengre, men jeg forstår endel av språket. Jeg håper at jeg kan få mulighet til å ta noen franskkurs igjen.

23. Hvor vil du helst reise på ferie?
Da må jeg si Italia, først og fremst. Paris, Jersey og London er heller ikke å forakte

24. Hva drømmer du om?
Det er mye jeg drømmer om, men funkisvilla (ikke de som de lager nå) fra 1920- 1930-tallet er ikke å fornekte i tillegg til en flottere bil. Nå har vi en gammel MB E-klasse Avantgarde fra 2012, men vi ønsker å oppgradere oss til S-klasse.

Sånn, det var det. Håper dere er blitt litt mer kjent med Moffeliten. Er det noe annet dere lurer på, er det bare å spørre.

3 kommentarer:

  1. Kjempekoselig innlegg, og det er kjempekoselig å lese, og å bli kjent med deg :) Ikke minst kjempefine og nydelige bilder av deg.

    Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg :)

    Purr, purr fra Toril og kattene

    SvarSlett
  2. Tusen takk. Pluteselig er det blitt så vanskelig å finne vettuge tem å skrive om. Har rett og slett fått skrivesperre.

    Ha en kjempefin helg :)

    SvarSlett
  3. Ville bare si at du har en kjempe fin Blogg :) håper du vill besøke min andre blogg :) http://hegehoiaas26.blogg.no/

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.