torsdag 22. september 2016

Hilsen Ukjent


Det siste året har jeg lagt merke til at det blir mer og mer poplulært at ukjente sender hilsener til folk de ikke kjenner. Dette blir gjort ved at venner/familiemedlemmer legger ut telefonnr til den som har fødselsdag eller andre merkedager og spør om vi kan sende en hilsen til den det gjelder.

Selv om et telefonnr egentlig er offentlig, så sant det ikke er hemmelig, eller at man har reservert seg for nummer-opplysning på andre måter, synes jeg at man gjør slikt er skummelt. Et fåtall kan synes at slikt er gøy, men det betyr ikke at alle synes dette. Noen kan få angst over at de plutselig får en masse henvendelser fra folk de ikke kjenner og ikke nok med det.

De kan få telefonoppringer og sms fra syke folk som kommer med både det ene og det andre over telefon. Alt fra trusler til sex-meldinger.

Selv har jeg opplevd det sistnevnte flere ganger da jeg var ung og la ting ut for salg i avisannonser der jeg annonserte alt fra stereoanlegget mitt til skiene mine. Det skremte vannet av meg da jeg fikk slike oppringninger og hadde mer en en tur til politiet pga dette.

Selvsagt er de fleste meldingene hyggelige, men man vet ikke hvem som fanger opp et slikt telefonnr og begynner med trakasserende oppførsel og jeg håper virkelig at de som legger ut andre sine telefonr i beste mening, har dette i bakhodet.

I en periode hadde også jeg hemmelig nr da det var en person som ikke ga seg, selv om jeg sa ifra at oppmerksomheten som vedkommende ga meg var uønsket. Da var hemmelig nr den eneste utveien og hadde noen opplyst om nr mitt pga at de ønsket at folk skulle sende en gratulerer-med-dagen-hilsen, hadde jeg blitt livredd. Hadde jeg da fått vite hvem det var som stod bak dette, hadde h*n fått en ganske så kraftig overhøvling fra undertegnede og vennskapsforholdet hadde vært over fra min side.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.