mandag 2. november 2015

Glad dagen er over


Er det flere som er glad for dette.

Jeg har blitt kalt sutrekjerring og grinebiter fordi jeg ikke liker denne halloween-tradisjonen, som innebærer at de voksne sender barna på tiggerunder til fremmede folk. Jeg er IKKE i mot selve halloween, da dette også er en norsk tradisjon, som innehar navnet allehelgensaften. Det jeg er imot, er at her i landet skal man se mest mulig ekstrem ut, med blod fossende fra både her og der. Den amerikanske utklednings-skikken, hvis jeg kan kalle det dette, er at man skal kle seg ut som f eks prinesser, diverse dyr, cowboyer og andre hyggelige ting.

Jeg synes ikke det er hyggelig å se barn utkledd som om noen har hugget et sverd gjennom dem. Jeg kjenner også eldre folk som reagerer på dette med redsel og vil derfor ikke åpne dørene for disse barna. Hva er så gale med å kle seg ut, uten å tømme blod over seg? Det vekker bare avsky. Det er heller ikke kun mennesker som blir skremt. Jeg hadde en hund og da vi var ute på "nattetissen", ble han helt hysterisk hver gang han så disse monstrene. Til vanlig var han lett å styre og oppførte seg svært bra, hvis jeg skal si det selv, men ikke på halloween-aftenen. Han klikket i vinkel, bjeffet, snerret og flekket tenner på en sånn måte at jeg lurte på om det var en ulv jeg hadde i bånd. Takk og pris for at han var en liten hund, så nei, halloween er ikke hyggelig.

Jeg kjenner også eldre folk, som har fått ytterdørene sine klint til med maling og fått råtne egg oppetter vinduene. Dette er folk som ikke vil eller kan slå av utelyset sitt. Når barn ringer på døren og noen ikke åpner, eller har noe godt å gi bort, er det foreldrene sin plikt å lære podene å opptre med respekt. Uansett om man er for eller i mot, har man rett på å bli respektert og ikke bli kalt både det ene og det andre.


Gjør det heller slik
Hvorfor skal man på død og liv gå rundt for å tigge akkurat denne dagen? Jeg forstår så godt at man blir lei når det har ringt på døren 10 ganger og det er unger som spør etter godteri. Jeg hadde klikket, selv om jeg er glad i barn.

Hvorfor ikke heller lage halloween-fest hjemme istedet? Så kan man be inn vennene til ungene og det kan bli en skummel fest med diverse skumle leker, f eks Snip-Snap-Dragon og lignende leker. Man kunne kjøpt inn hodeskaller og fylt disse med skummelt godteri, gelemarker, bakte fingrer, øyner av marsipan og annet skummelt godt. Jeg tror at det hadde blitt en veldig fin feiring. Ungene hadde sluppet å bli jaget og blitt utsatt for andre mindre hyggelige opplevelser.

Jeg har til og med lest på et forum, der folk kom med tips for å få naboungene "avvent" med tigging. Dette innebar barberblad i boller, div. dop i godteriet og nakenhet. Noe som jeg også rapporterte til moderatorene. Det er greit at man ikke liker denne "høytiden", men man skal ikke gjøre noe som kan skade ungene og i tillegg så er jo slikt straffbart også.

1 kommentar:

  1. Du er slett ikke noen sutrekjerring fordi du ikke liker halloween! Det må være opp til hver enkelt for hva de ønsker å gjøre.

    Reagerer kraftig på når ungene kaster egg på vindusrutene, kliner inn dørhåndtak med ketshup osv når de som ikke ønsker å gi noe til ungene sier nei. Det er foreldrenes ansvar å lære ungene normal og høflig oppførsel!

    Jeg kjenner også flere som før om årene har fått griset til vinduer og dørhåndtak. Den gangen var halloween så nytt, at mange glemte å slå av utelyset sitt når de ikke ville ha besøk. Da har det gått alt for langt!

    Her vi bor er det ingen unger i den alderen som går halloween, men da datteren til husvertene vår gikk halloween gav vi henne twist, fordi vi kjente dem.

    En annen familie jeg kjenner gir ugnene innpakket frukt og grønnsaker. De ble straks upopulære hos de ungene som gikk halloween. Etter det 3. året da de fikk frukt og grønnsaker hoppet de over å ringe på døren deres :)

    Hver må få gjøre hva de vil, men man skal respektere de som ikke ønsker å marke halloween.

    Ønsker deg en kjempefin onsdagsettermiddag :)

    Klem fra Toril

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.