søndag 23. juni 2019

Når nerver og stress tar overhånd

Mange av oss opplever stress i større eller mindre grad. Noen er flinke til å takle dette, mens andre går det helt rundt for. Jeg hører til i den siste kategorien. Jeg takler bare ikke stress og å gjøre en mengde ting samtidig.

Før var jeg veldig flink til å takle dette, da jeg var klar i hodet og klarte å sortere tankene ganske effektivt. Problemene begynte i 2004, da jeg begynte på medisiner mot bipolaritet. Plutselig var jeg lammet i hjernen og ingenting hang sammen lengre. Jeg klarte ikke å sortere tankene lengre og alt som var stressende, endte opp i kaos i hjernen og jeg satte meg alltid rett ned når slike ting skjedde.

Det har ikke blitt enklere med årene. Skal jeg tenke en mengde tanker samtidig og få de ut i livet, klikker jeg og jeg klikker spesielt hvis andre kommer med innspill når jeg har dette tankekjøret. Det blir rett og slett for mye.

Meditasjon 
Meditasjon og pusting hjelper gjerne litt, hvis jeg klarer å komme i den riktige stemningen. Da bruker jeg forskjellige teknikker og det er som regel lyder.

Den beste avslappingen får jeg ved å høre på gregoriansk musikk eller gallican chanting. Den musikken går langt inn i musklene på deg og hvis du tenner et stearinlys og legger deg på sofaen, slapper hele kroppen av.

En annen type musikk, som virker avslappende, er overtone-sang, eller mongolsk strupesang, som det heter på godt norsk. Kroppen slapper så godt av og en får kontroll over pusten, siden en ligger og konsentrerer seg om å få en god pusteteknikk.

I tillegg benytter jeg meg av ASMR. Det er lyder som gir en kiling opp og ned ryggsøylen. Det ligger en mengde slike videoer på Youtube, så det er bare å søke det opp.

Uken som kommer nå, vil bli utrolig travel. Vi må leie en større mercedes for å få fraktet alt og det blir flere turer frem og tilbake hver dag. Det er jo et godt stykke å kjøre fra her hvor vi bor og ut på Skurtveit. Det tar nesten en time hver vei.

Nye møbler
I går var vi en tur på Ikea for å kikke på møbler. Det er ganske mye som skal til i et hus;
skap, kommoder, skjenk, klestativ, bord og ikke minst ny sofa. Ektorpen som vi har nå, har sagt takk for seg etter 15 år og det er på tide med nytt. Vi har vurdert Strandmon, da vi synes denne serien er så fin, men jeg tror vi havner på Ektorp igjen, av den enkle grunn at trekkene kan byttes ut, men jeg håper allikevel å få sneket til meg en Strandmon lenestol.

Det vil også komme litt nytt på kjøkkenet, men hva det er, får dere vente å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.