mandag 10. september 2012

Hva ville dere gjort?

Når det gjelder dette?

Jeg har tidligere skrevet et innlegg vedr. en venninne som har store problemer med sin mor/far. Nå har hun havnet på sykehus med et nervesammenbrudd.
Saken er den at hun har blitt kuet av moren gjennom hele livet. Hun har fått høre at hun har rare meninger, som ikke er verdt noen ting. Hun er stygg, noe hun aldeles ikke er. Moren kikker hele tiden på at hun er stygg med sminke og at hårfargen hennes er jævlig. Denne kvinnen har ingen selvtillit over hodet. Som barn fikk hun hele tiden høre at "dette klarer ikke du". Enden på visa var at hun droppet utdannelsen sin fordi hun var sikker på at hun ikke kom til å klare det.

Jeg har lyst til å fortelle om det verste hun har opplevd. Dette er så vondt at jeg håper ingen barn noen gang kommer til å oppleve et sånt svik:

Som lite barn ble hun seksuelt misbrukt i flere år av en mannlig slektning. Ved et tilfelle da moren var på foreldremøte, hadde hun tatt lillesøsteren sin med ut sent på kvelden fordi hun ikke våget være alene hjemme med denne mannen. Da hun traff på moren, som var på vei hjem, fikk hun høre at det var hun som gjorde at situasjonen hjemme var problematisk og at det var hennes egen skyld at hun ble seksuelt misbrukt. Venninna mi var da bare 10 år. Jeg kan garantere at hun aldri laget bråk hjemme.

En julaften mange år seinere, fikk hun høre fra moren at julegaven hun hadde kjøpt til sin mor "bare var å tørke seg i ræva med".

Jeg er så sjokkert og lei meg etter alt jeg har fått høre og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med denne saken. Jeg har lyst til å råde henne til å kutte kontakten med moren, men jeg vet at hun ikke hadde klart å gjøre dette, så nå trenger jeg hjelp fra dere.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?


Jeg føler meg rett og slett maktesløs i sånne situasjoner

2 kommentarer:

  1. Trist!
    Noen mennesker er onde, og denne moren er absolutt det. Kanskje er det lett å komme med råd når en selv ikke er midt oppi det. Men ut i fra det du har skrevet, fortjener ikke denne moren datterens tillit/vennskap/kjærlighet. Så jeg ville ha rådet henne til å bryte båndet. Selv om hun er moren hennes, er det vaskelig å se at hun kan bidra med noe som kan være et pluss for datteren.

    Det er mange som aldri skulle hatt barn.

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha Hilde. Jeg håper bare at hun er sterk nok til å kutte båndet før hun blir helt ødelagt...

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.