fredag 21. september 2012

Nå er det jul igjen...

Det er det. Hvertfall i følge Spar Kjøp. Dette er jo helt sykt. Vi har knapt startet på høsten. Butikkbransjen vet å ødelegge julestemningen for folk. Vi spyr jo av julen allerede i november. Kan vi ikke ta julen tilbake? Jeg og sikkert flere med meg er så inni hampen lei av at butikkbransjen gjør julen til sin. Det er nå like før jeg går til boikott-aksjon og nekter å kjøpe noe som helst som har med jul og julegaver i november og desember.

Jeg tenker på hvor fin førjulstiden var før. Den gang man var barn, åpnet ikke julegaten på midt hjemsted før 2. eller 10. desember med varm gløgg, som man kunne få kjøpt, masse musikk, loddsalg og skikkelig julestemning. DET var førjulstid det. Vi ungene gikk hjem, kikket på de fine adventskalenderne, som hadde skikkelige, søte, små plastleker og ikke den dumme sjokoladen som finnes i nesten alle av dagens adventskalendere, og lurte på hva fint som var bak luke for neste dag. Vi satt rundt kjøkkenbordet og bakte eller laget julepynt ved det store spisebordet i stuen.

Noen kvelder, etter at det var blitt mørkt, tok jeg lillebroren min med meg for å kikke på all den fine julepynten som hang i butikkvinduene. Vi kjente det i magen hvor mye vi gledet oss til jul. Han og jeg snakket og snakket om julen og koste oss skikkelig med forventntingene som vi hadde til julaften. Nå blir julaften brukt opp og vi gleder oss til alt som heter jul og nyttårs-feiring er over og vi kan gå over til hverdagen igjen.

Tenker ofte på hvor koselig det hadde vært å hatt noen små rundt oss. Da hadde kanskje julens magi kommet tilbake. Vi er så glad i barn, men pga sykdom har jeg ikke vært istand til å bære fram noe barn. Kanskje vi burde meldt oss som reserve-besteforeldre. Vi føler at vi har masse og gi  Vi ELSKER barn, så det er et sårt savn å ikke noen med små føtter som løper rundt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.