tirsdag 13. august 2013

Førerhunder kjøres for hardt

Det er et av oppslagene i dagens VG på nett. Kjell Martinsen, som selv er blind sier at førerhunder ikke får utfolde seg og at mange av hundene kun er til for å tilfredsstille den blindes behov. Slike hunder ligger mye stille og får ikke utfolde seg, sier han:

http://pluss.vg.no/2013/08/09/1321/1321_21183580

Jeg er enig med han i dette. Det jeg  har bitt meg merke i, når jeg ser førerhunder, er hvor ulykkelige de virker. De ligger bare på gulvet og stirrer trist foran seg. Når jeg tenker etter, har jeg aldri sett en virkelig glad førerhund.


Alle hunder, uansett hvilke arbeidsoppgaver de har, skal ha rett til å utfolde seg fritt ute mellom arbeidsoppgavene. De skal kunne løpe og leke, gjerne med andre hunder. Dette er faktisk noe førerhundskoler burde lagt vekt på når de fordeler hundene til blinde.

Etter at jeg leste denne artikkelen, har jeg begynt å endre oppfatning om førerhundene og deres eiere. Jeg er blitt mindre villig, om ikke helt uvillig til å støtte førerhundprosjektet. 

Det er trist, men slik er jeg bare. Jeg klarer ikke å godta at dyr ikke har det godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.