mandag 2. mars 2015

10 ting som gjør meg glad for at vinteren er over



Tenk at vi har kommet så langt. Endelig er det den siste vintermåneden. Nå er det like før, som Alf Prøysen sier. Denne måneden kommer nok til å gå veldig sakte, men som jeg har sagt tidligere; En dag gått, er en dag nærmere våren.

1. Sneen er borte.

2. Det blir varmere.

3 Solen varmer mer.

4. En kan omsider legge vekk vinterklærne og skoene.

5. Det blir lettere å komme seg ut, uten at man må bruke 5 minutter på å kle seg.

6. Psyken blir lettere.

7. En får lyst til å gjøre ting.

8. Folk i byen smiler mer.

9. Musikk på Torgalmenningen (tenker IKKE på sigøyner-trekkspill).

10. En kan ta seg en turist-runde i byen.

Det siste pleier jeg å gjøre den første dagen temperaturen bikker 20 grader. Da er det deilig å reise inn til byen og gjøre ingenting. Jeg rusler bare rundt i gatene og koser meg. Jeg setter meg ned på en benk på Torgalmenningen og ser på folk mens jeg drikker en kopp kaffe.

 
   Jeg håper VIRKELIG at jeg skal få mulighet til å lage hage på terrassen, men kjenner jeg mer selv rett, blir det ikke i år heller. Hvert år har jeg snakket om hvor greit det hadde vært med syrintrær her ute, men når vi kommer så langt, forsvinner kreftene og allergien overtar. Heldigvis er den ikke så sterk. Jeg ble vaksinert på 80-tallet, men før det skjedde. holdt jeg på å stryke med.

Nei, jeg tuller ikke og jeg overdriver heller ikke, hvis noen skulle tro det. Rett før jeg ble henvist til spesialist, var jeg så syk at jeg ikke klarte å sove på ukesvis. Nesen var så blokkert at jeg ikke kunne svelge. Halsen tyknet til og gjorde at jeg heller ikke kunne puste. Jeg husker jeg lå med nesa borti luftfriskeren, uten at det hjalp.

Jeg var så vidt kommet inn til legen, før han henviste meg til spesialist. Da han så hva jeg hostet opp og hva som kom utav nesen min, skjønte han alvoret. Heldigvis.
Jeg ble sendt til spesialist i Bergen, som ordinerte vaksine og det er jeg glad for nå. Ellers vet jeg ikke hvordan det hadde gått.

Mange tar for lett på sesong-allergikerne, men en slik allergi kan i gitte tilfeller også være farlig. Det er ikke som parfyme-allergi, nøtte-allergi og andre allergier der de som er rammet kan unngå dette. Vi andre kan ikke rømme fra pollen. Isåfall må vi ta ut sykemelding og være på fjellet eller midt ute på havet i allergisesongen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

1 kommentar:

  1. Nå kom jeg i vårstemning av innlegget ditt, og jeg gleder meg kjempemasse til våren :) Kjenner jeg marsværet i Trøndelag får vi et snøfall eller to til før vi kan si at våren er rundt hjørnet. Det får vi ta med oss, så lenge våren kommer :)

    Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke :)

    Purr, purr og bloggklem fra Toril og kattene

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.