torsdag 12. mars 2015

Hjerteløse mennesker med gevær


Jeg har aldri forstått hvordan mennesker kan drepe medskapninger fordi det er gøy og en naturopplevelse.

Nå har det startet opp en serie på TVNorge som heter Jegertvillingene. Denne serien handler om to søstre (selvsagt) som reiser rundt for å drepe dyr fordi de synes det er så "gøy" og en "naturopplevelse".  For at de skal vise hvor "tøffe" de er, håndterer de dyrene på en måte som har fått dyrevernsorgaisasjoner til å reagere kraftig.

Her er det ikke snakk om å behandle dyr med respekt. Det skal være mest mulig bestialsk. Disse jentene synes jeg stiller jegerstanden i et svært dårlig lys. En ordentlig jeger behandler dyrene med respekt, h*n skyter kun for å skaffe seg mat, eller for å holde en bestand nede og h*n har stor respekt for dyrelivet.

Hvorfor?
Hva er det egentlig som får TVNorge til å lage en slik serie? Er det fordi de vil ha seere? Er det fordi de vil tjene penger? Det eneste de oppnår med dette, er at potensielle "moro-jegere", som bare ønsker å ha en levende blink, blir rekruttert. I tillegg får tv-selskapet folk til å reagere med avsky, men det får koste hva det vil - til og med dyrevelferd, så lenge disse empatiløse menneskene kan ha det gøy.

Ill. foto
I et kommentarfelt i en nettavis, fikk jeg nesten beskjed om å tie still siden jeg er uenig med jegerne. Vi som er motstandere av jakt skal ikke få lov til å si hva vi mener, mens de som er for jakt skal få ture på som de vil. Hvis alle er enige, trenger man ikke kommentarfeltene i avisene.

Merkelig forklaring
Jeg fikk sågar vite at det var bra å jakte fordi døde dyr, som ligger rundt omkring, sender ut så mye co2 at det er fare for kloden vår pga "utslippene" som disse dyrene forårsaker. Da jeg fikk høre det, klarte jeg ikke å la være å le. Det er nok ting som er mye mer farlig enn noen får dyrekadavre. Kanskje vi skal sette propp i rumpen på alle dyr, slik at de ikke slipper ut tarmgass?

Det hadde ikke vært behov for å skyte dyr hvis vi hadde tatt vare på villdyrene våre. Siden jegere (og bønder) bruker disse som levende blink, har hjortestammen økt noe voldsomt. Da er det jo delvis greit at vi har noen som kan tynne ut flokkene. Det forstår til og med jeg.

Det jeg ikke skjønner. er hvorfor det skal være så gøy å skyte vergeløse dyr.

Jeg skulle ønske at menneskene slutter å gjøre seg selv til et herrefolk som eier planeten vår og mener at alle andre levende vesener skal utryddes.


3 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg i at trofèjakt er forkastelig. Jeg er gift med en jeger og har også tatt jegerprøven selv. Pri 1 er human jakt og dyrevelferd, og man skyter vilt etter kvoter for å skaffe kjøtt, og samtidig jobbe for å ha en bærekraftig viltforvaltning. Jeg sier ikke at det ikke er mye stygt i jaktmiljøet her til lands også, men det er enkeltidioter som ødelegger for en god jaktkultur. Jakt er utrolig spennende, men når man dreper kun for fornøyelsens skyld, da er det noe galt et sted...

    SvarSlett
  2. Er delvis enig med deg, men en stor årsak til at vi må jakte, er at f eks hjortestammen blir for stor og pga at dette kan føre til lidelser hos dyr, er fok nødt til å skyte dem ned. Hadde vi hatt en stor rovdyrstamme, ville hjortestammen minket betraktelig.

    Jeg er bare så imot jakt og fiske for fornøyelsens skyld. Lystjegere er bare så empatiløse at jeg bare har lyst til å knuse et eller annet hvis jeg har kommet i skade for å lese/bivåne det på tv.

    SvarSlett
  3. Vil også si at naturen selv er flink til å regulere antall dyr. Mye tilgang på mat - mange dyr. Lite tilgang på mat - lite dyr.

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.