mandag 15. juni 2015

Trenger hjelp; Hva skal jeg kjøpe?


Fra en tidligere shoppingrunde i Marieberg
 Nå nærmer det seg utbetaling av skattepengene. En god del av oss får litt mer i lommeboken. Noe som passer bra nå når det er like før ferien.

Jeg skal ha igjen en god del penger. Slik som det ser ut nå, er jeg blitt nullskatte-yter, men summen som jeg skal ha igjen, er såpass høy at jeg er sikker på at Skatteetaten har gjort en feil. Det skjedde nemlig i fjor.

Jeg hadde fått restskatt på nærmere 9 000 kroner, men da høsten kom og oppgjøret skulle foretas, fikk jeg 13 000 kroner igjen. Det er derfor jeg ikke våger å tro på den summen som jeg skal ha tilbake i år.

Jeg er allikevel i gang med å krangle med meg selv om hva jeg skal kjøpe hvis jeg får så mye igjen på skatten. Valget står mellom dashbordkamera, objektiv eller videokamera. Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv og har hatt mange og store krangler med denne ubesluttsomme damen, som har en vinglete vilje.

Valget står mellom disse produktene:

Dashbordkamera DOD LS460W

Canon EF 24 - 105mm 1,40 L IS USM

Panasonic HC -V550

Så her ser dere luksusproblemet mitt. Her er grunnen til at jeg har bruk for disse:

Dashbordkamera
Da vi skal til Sverige om et par uker, hadde det vært utrolig gøy å filme turen minutt for minutt, slik at vi kan sitte å kose oss med reisen i vinter og glede oss til å dra på nytt. Dere kan slappe av når det kommer til å poste denne videoen på internett. Dere skal slippe å se den. Hihi.

Vi skal også farte en del rundt i området der vi skal bo og det hadde vært koselig med slike filmer.

Objektivet
Jeg trenger absolutt et skikkelig objektiv. Jeg bruker fremdeles det elendige 18 - 55mm kit-objektivet som fulgte med kameraet som jeg har. De siste årene har det vært lite med fotografering, nettopp pga dårlig objektiv. Jeg har rett og slett mistet fotogleden, da bildene ikke blir så gode og jeg føler meg ganske så dum når jeg trasker rundt med et kjipt kit-objektiv på dette dyre kameraet.

Videokamera
Egentlig er jeg dritlei av å filme. Det er mange år siden jeg filmet. Det var på 80- og 90-tallet og jeg brukte da et ganske stort kamera. Det er stor forskjell mellom å filme og å fotografere. Jeg foretrekker det sistnevnte.

At jeg har lyst på videokamera, er pga at vi planlegger hund (jada, jeg har snakket om dette i hundre år nå, men det blir hund). Da hadde det vært gøy med filmer fra valpetiden. Det er også gøy å gå rundt i byen og filme samt at en kan jo få gode film-minner fra feriene også.

Det er litt av et problem jeg har når det ligger kreftsyke barn rundt om i Norge og mennesker lider rundt omkring i verden, men slik er det altså.

Jeg synes jeg fortjener en fin ting nå. I fjor kjøpte jeg jo pc'en og jeg har lyst på noe fint i år også.

OM PENGENE VIRKELIG DUKKER OPP,
FÅR JEG VENTE Å SE...

2 kommentarer:

  1. Jeg ville valgt den i midten. ;) Men det beste hadde selvsagt vært alle tre. Artig med slike luksusproblemer. Men får man igjen på skatten er det jo penger spart på en måte. Og man kan unne seg noe for dem. Lykke til med valget!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.