søndag 7. august 2016

Elefantmannen - Lettrørt? Ikke se denne filmen


Dette er absolutt en av mine favoritt-filmer. Jeg kjøpte den vel på dvd for 10 år siden og har sett den flere ganger. Hver eneste gang har jeg sagt til meg selv "nå har du sett denne filmen så mange ganger at du må da klare å se slutten uten å gråte"

Får jeg til det? Neida. Jeg gråter like mye hver eneste gang og det er ikke bare på slutten av filmen tårene strømmer, det er mitt inni også. Dette er den mest rørende og kanskje den vakreste som jeg noen gang har sett.

Den handler om Joseph Merrick. Han ble født vakker, men senere i livet fikk han Proteus Syndrom og Nr 1 Fibromatose. Dette er ifølge forskere. Det er litt usikkert hva han led av, men det er dette forskerne tror.

Joseph hadde et hardt liv. Han ble en sirkus-attraksjon og ble behandlet nokså ille og folk så ikke på han som et menneske. Det de ikke visste, var at bak deformitetene, fantes det en pen, dannet og svært sofistikert mann.

I denne filmen får man følge historien hans. Vi møter han på et sirkus/tivoli, der legen mr Treves (Anthony Hopkins) finner han i svært dårlig tilstand. Joseph blir tatt med til sykehuset der mr Treves jobber og han får taletrening og pleie. Litt etter litt ser vi at selvtilliten og helsen kommer seg betraktelig. Han begynner å få et nytt liv og blir kjendis på en mer positiv måte.

Det som er minus med filmen, er at slik var det dessverre ikke i virkeligheten. Joseph ble et forskningsobjekt og ble vist frem under medisinske foredrag, holdt av legen hans.

Det var denne filmen som åpnet øynene mine og lærte meg å se at ingen mennesker er heslige. Det er de indre kvalifikasjonene som teller og jeg er blitt veldig opptatt av at folk med misdannelser skal behandles på samme måte som en ville behandlet en frisk person. Jeg skulle ofte ønske at jeg var lege og kunne hjelpe disse, men så langt kom jeg ikke.

Jeg har sett flere videoer om mennesker som har misdannelser og om hva som er utfordringene i hverdagen til disse. Mange av dem blir møtt med skrekk og redsel, spesielt i den 3dje verden. Det er trist. Alle mennesker er verdifulle og det heslige kan være vakkert. Det gjelder bar å se bak det ytre skallet.

I filmen finner du

John Hurt som John (Joseph) Merrick
Anthony Hopkins som Frederick Treves
Ann Bancroft som mrs Kendal
John Gielgud som Carr Gomm
Wendy Hiller som Mothershead


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.