søndag 28. august 2016

Hvordan få en bedre blogg


Det er mangt og mye som kan gjøre en blogg til en god blogg.

Det er absurd at undertegnede kommer med gode råd om hvordan en kan få en kjedelig blogg til å bli til en god blogg siden hun ligger så langt unna topplisten som det går an, men hun er ikke i aldersgruppen for moteblogging akkurat og hun har heller ingen politiske interesser. Allikevel har hun nå noen få råd å komme med, so here we go...

1. Ha et rent design. Gjerne svart eller hvit bakgrunn.

2. Unngå en mengde animerte clipart og gif-bilder. Det forstyrrer de som skal lese innleggene.

3. Skal du skrive et langt innlegg, del det opp med noen lekre dividers, som det heter på engelsk.

4. Lag deg en huskeliste. Når du surfer rundt på internett, leser aviser og forum, skriv ned dette på et excel-ark. Det er så fort gjort å glemme hva det var du skulle blogge om når du har en travel hverdag.

5. Bruk gode bilder. Ikke ta Dagens Antrekk-bilder i speilet. Sett kameraet på et stativ eller et bord. Er du ute, kan du bruke en stor stein å sette kameraet oppå.

6. Etterbehandle bildene dine i et fotoprogram. Juster lys, skygge og farger.

7. Ha en allsidig blogg med ulike temaer. Det kan være politikk, naturvern, hobby eller andre ting. Ha noen hverdagsstemaer innimellom.

8. Driver du med hobby? Legg ut tutorials, enten du lager denne selv eller bruker tutorials som du har funnet på Youtube eller andre steder.

9. Ha alltid med deg en notisblokk når du er ute og går/jogger/er på jobb eller andre ting og skriv ned bloggideene dine der.

10. Har du en såkalt hverdagsblogg? Tenk alltid bilder bilder og bilder. Ta bilder av det du gjør i løpet av dagen, hvis du har tid. Ta bilder av de små ting.

11. Vær nøye med rettskriving. Det er litt frustrerende å lese en blogg med en mengde skrivefeil.


1 kommentar:

  1. Det var mange kjempefine tips. Jeg har jo en hverdagsblogg, og en katteblogg for oppdrettet mitt. Prøver å være nøye med bidler som jeg tar, for bilder liver opp i teksten. Jeg bruker god tid når jeg skal skrive, for jeg prøver å skrive slik at det blir forståelig for de som skal lese det. Av og til stopper det opp når man blogger, for man går tom for temaer man vil skrive om. Selv brenner jeg for mange temaer, men jeg blir skremt av og til når folk går rundt og tror at temaene jeg ønkser å ta opp hander om dem. Akkurat det har jeg begynt å gi blanke f i, for som jeg tenker på min blogg vil jeg skrive om det jeg vil. Enten får de som ikke liker å lese bloggen la være, eller så får de godta at det temaer skriver jeg om.

    Tusen takk for tips :)

    Ønsker deg en kjempefin søndags kveld :)

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.