fredag 5. august 2016

Selverklærte mobbeofre


Moffelitens reaksjon når
noen uberettiget kaller
meningsmotsandere for mobbere
Hva ER det med godt voksne folk som må krangle med alt og alle?

Det finnes ikke bare i privatlivet, men på blogg også. Er man ikke enig med bloggeren, blir man kuttet hodet av verbalt.

Jeg har ikke sett på maken til kranglelyst hos godt voksne bloggere. De må pirke på absolutt alt og alt blir tatt opp i verste mening. Forsøker man å diskutere saklig, uten å komme med stygge beskrivelser, eller kalle andre for stygge ting, får man allikevel stempelet som mobber.

LA MEG OPPLYSE DEG OM HVA MOBBING IKKE ER

Først: Mobbing er ikke at man er uenig med deg. Mobbing er ikke å fortelle hvordan en blogg kan bli bedre. Mobbing er ikke å lese bloggen din og følge med på den. Mobbing er heller ikke å diskutere blogger på diverse diskusjonsforum.

Hvis du ikke liker at andre diskuterer bloggen din, bør du heller ikke lage tråder som omhandler deg på diverse forum. Det har den undertegnede smertelig fått erfare. Når du med vitende og vilje lager en tråd om bloggen din, bør du være klar over at folk også diskuterer den. Dette MÅ du som blogger tolerere. Alle som har blogg vet at de er offentlige personer, selv om de ikke ligger i det øverste sjiktet på Topplisten hos Blogg.no. Allikevel er dere, som nesten ingen har hørt om, offentlige personer og må klare å tåle at andre har meninger om bloggene deres og kan diskutere, på en saklig måte, opp og i mente, om det du ytrer på bloggen din.

Undertegnede ligger på 5 000de plass på Blogglisten, men allikevel er hun en offentlig person når hun blogger.

Det er slik det skal være. Kanskje ikke noen liker deg som person, men det får bli dem om det. En kan ikke bry seg med folk som ikke liker en. Tenk på kjendiser og journalister og forfattere. Hva må ikke de tåle? De kan gå ut i media og si "nok er nok", men hat-kommentarer og andre stygge ting lar de bli utenfor medias søkelys.

LA MEG OPPLYSE DEG OM HVA MOBBING ER
Mobbing er hat. Ingenting annet. Mobbing er skoleelever som gruer seg sånn til å gå på skolen at de nesten gjør hva som helst for å slippe. Mobbing er å ødelegge andres selvfølelse, få dem til å føle at de ikke har lyst til å leve lengre, fordi de ikke ser noen fremtid. Mobbing er mord. Barn blir mobbet så kraftig at begår selvmord. Mobbing er å bli spyttet på, slått, fryst ut osv. Mobbing er å ødelegge fremtiden til et barn, som kanskje dropper utav skolen fordi de ikke orker mer.

Mobbing skjer også på arbeidsplasser, selv om en skulle tro at voksne folk visste bedre. Det gjør de ikke. Slik mobbing ødelegger også et menneske. En føler seg låst fordi en ikke bare kan skifte jobb. Mobbing er å gjøre arbeidsdagen til et helvete for arbeidskollegaen din. Mobbing er å utelate kollegaer fra møte ved at de ikke får beskjed om at det er et viktig møte.

ALLIKEVEL vil jeg si at mobbing av barn er det verste. Mobberne har lært å mobbe fra et sted og barn plukker opp hva vi voksne gjør.

Mobbing er drapstrusler og stalking. Stalking er ikke at man går inn på en blogg, leser denne og kommer med saklig kritikk, er uenig med deg. En voksen person klarer å ta imot kritikk uten å gå etter strupen på den som kritiserer og kaller h*n mobber. Det er et HÅN mot de som virkelig blir mobbet og gruer seg til neste dag i den utstrekning at det går utover helsen.

Blir du truet og stalket, skal du anmelde dette til politet. Hvis ikke: leave it there.

Når dere får stygge og usaklige kommentarer; ti dem ihjel. Ikke skriv om dem og ikke legg kommentarene utpå bloggen din. Ikke gå i diskusjon med leserne dine for å forsøke å lage storm.

Du har 2 valg når det gjelder kommentarer på bloggen din:
Enten sletter du dem, eller så lar du dem stå, slik at alle kan lese hva for en person denne taperen er.

I tillegg kan du sørge for at kommentarene dine kan godkjennes før du legger dem ut på bloggen.

Dagens bønn
Vær så snill og slutt
med å kalle alle som ikke er 
enige med deg for mobbere.
Gjør du dette, hadde det vært mye
hyggeligere å være blogger.



2 kommentarer:

  1. Råbra skrevet innlegg;))

    I jobben min som lærer fokuserer vi mye på hva som er mobbing og hva som ikke er mobbing. Noen elever som er mobbeofre kan bli mobbere selv når de blir eldre. For at de skal hevne seg på de som mobbet dem.

    Mobbebegrepet er viktig å holde styr på. Og det er ikke mobbing at bloggleserne er uenig. En saklig og begrunnet kommentar fra en leser hvor leseren er uenig er ikke mobbing.

    Jeg blir fly forbanna når jeg ser noen misbruker mobbebegrepet på gal måte. Og det er som du skriver et hån mot de som blir mobbet.

    Vi har sett det samme på kvinneguiden og det som hendte der.

    Jeg fulgte med på nettserien på tv2 hvor de oppskte stalkere som hadde stalket kjendiser. Og der ser vi gode eksempler på hva stalking på nettet er. De kjendisene hadde opplevd stalking av verste sort. Og noen av uttalelsene som stalkerne hadde skrevt var så skremmende skrevet at jeg satt og måpte av sjokk hvordan noen kan ytre seg på nettet.

    Etter blogginnlegget jeg skrev fikk jeg noen anonyme kommentarer som var myntet mot 43 åringen. Og kommentarene handlet om familiemedlemmer til 43 åringen. De kommentarene publiserte jeg ikke. For sånne kommentarer må folk holde seg for god til å skrive.

    Det er lenge siden jeg fikk stygge kommentarer på bloggen min. Men jeg gjorde som du sa slettet dem unna. Borte fra verden. Og det er det lureste å gjøre. For da gir de seg til slutt. Jeg fikk noen negative kommentarer i begynnelsen da jeg blogget. Men jeg kan si med en gang at det var ikke mobbing.

    Jeg forstår bloggerne som lar kommentarer stå til spott og spe for andre lesere. Men jeg er enig emd deg at vi bør ikke gå inn i en diskusjon med dem som skriver stygge kommentarer på bloggen. For det kommer det ikke noe godt av.

    Takk igjen for et råbra innlegg du har skrevet;))

    Vi reiser to uker til Lanzarote i morgen. Og det gleder jeg meg til;)) Det skal bli godt å reise til sol og varme.

    Ha en fin ettermiddag;))

    Bloggklem fra Else Marit







    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemeldingen. Er så enig med deg. Når folk begynner å skrive om andre folks barn, er lavmålet nådd. Slike kommentarer må aldri få stå. Det er så simpelt å gjøre slikt at jeg heller ikke har ord.

      God tur til Lanzarote. Kos dere masse. Gleder meg til å lese bloggen din når du kommer hjem :)

      Slett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.