torsdag 6. oktober 2016

Hvordan og hva på Ebay


Vi er mange som har Ebay-shopping som hobby. Kjeder vi oss en dag og ikke vet hva vi skal gjøre, er allitd Ebay der. Du finner alltid noe du ikke visste at du trengte og alt er ikke av dårlig kvalitet. Selv har jeg kjøpt mye som har super kvalitet, men jeg har også kjøpt ting som har gått rett i bosset, men det er slik Ebay-shopping er og når du begynner å bli varm i gamet, vet du hva du skal se etter når du handler.

Det første du skal se etter,
er selvsagt varen som du ønsker å kjøpe

Når du er kommet så langt,
sjekker du feedbacken på selgeren. Dette er viktig fordi det viser hvor mange som er fornøyd med handelen. Skal du kjøpe noe og er litt i tvil, går du inn på den aktuelle butikken og sjekker tibakemeldingene og ser om det har vært dårlig feedback på den varen som du ønsker å kjøpe. Hvis feedbacken er dårlig, finner du en annen selger.

Jeg kjøper varer fra selgere som har minimum 98,0% positiv feedback, da er jeg delvis sikker på at handelen går bra.

Når du har fått varen,
er det første du gjør etter å ha prøvd varen, å gi feedback på hvordan kvaliteten på varen, handelen og selger har opptrådt. Dette finner du når du går innpå Purchase History. Til høyre i det feltet som viser den varen du har kjøpt, står det Leave Feedback. Du klikker deg inn og legger igjen en tilbakemelding.

Å legge igjen en slik feedback, er viktig, da selgeren er avhengig av å få tilbakemeldinger og det er vanlig høflighet å gjøre dette.

Hva skal du gjøre hvis varen ikke dukker opp?
Hvis dette skjer, skal du IKKE gi negativ tilbakemelding. Du skal henvende deg til selger og fortelle på en HØFLIG måte at du ikke har fått varen, slik at selger får en sjans til å ordne opp. Mange selgere tilbyr seg å sende en ny vare, eller pengene tilbake. Bruk tid og vent til du får evt ny vare, eller penger på konto, før du gir feedback.

Jeg har sett mange selgere bli skjelt ut fordi kunden ikke har fått varen, fått feil vare, eller fått en ødelagt vare, som har gått til angrep på selger før vedkommende har fått sjans til å ordne opp.

Det første du gjør,
når du ikke er fornøyd med kjøpet, ER å kontakte selger. Du kan jo forsøke å sette deg i hans/hennes sted og tenke på hvordan du hadde taklet å få en dårlig tilbakemelding, før du hadde hatt sjans til å ordne opp.
Beklager at jeg høres litt striks ut, men dette er så viktig.

Hvis selger ikke er villig til å ordne opp,
er neste skritt å kontakte Ebay. Det vil da bli laget sak og nettstedet overtar arbeidet med å kontakte selger.

Hvis selger forteller deg at du skal stenge saken for at du skal få tilbake pengene; IKKE GJØR DETTE.
Stenger du saken, kan du ikke opprette ny sak hvis selger fremdeles er gjenstridig. Du venter selvsagt med å stenge til alt er ordnet opp.

Jeg har opplevd flere ganger å ikke ha fått varene, selv om selger sendte ny vare som erstatning, men på de billigste varene har jeg ikke brydd meg å lage sak på.

Fake merkevarer
En stor del av det som selges på Ebay, er fake merkevarer. Hvis du er på jakt etter en Chanel-veske, er ikke Ebay det rette stedet. Hvis du allikevel ønsker å kjøpe, bør du heller kjøpe fra amerikanske/europeiske selgere, da det er mindre sannsynlighet at de selger fake merkevare. Saken er at du aldri kan vær sikker, når du ikke handler fra merkets egen nettside, men er du allikevel villig til å ta sjansen, er prisen en god pekepinn. Koster veskene mye og de selges fra de nevnte kontinent, skal du være rimelig sikker.

Allikevel, det er ikke sikkert at vesken du ser i annonsen og den du faktisk får, er identiske. De mest utspekulerte selgerne stjeler bilder fra kjente nettsteder og bruker disse som lokkemidler, så ha is i magen hvis du skal kjøpe slike ting.

Det siste rådet jeg har til dere, er

Kos dere med innkjøpene.
Øvelse gjør mester


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.