fredag 27. mars 2015

Drømmehagen med 2 tips til fontener.


Så er tiden snart inne for sommertid. Er det ikke deilig? Plutselig åpnes lyset og vi nærmer oss våren og sommeren for fullt. En kjenner at en er begynt å klø i fingrene. Så-trangen er så smått begynt å melde seg og man går rundt i blomsterbutikker og hagesentre for å se på frøposer og drømme om en vakker hage.

Denne tiden er både koselig og mindre koselig. Det er gøy å jobbe i hagen, beskjære trær og busker samt plante ut diverse planter. Minuset er at man ikke ser hva man har gjort før til sommeren og tiden frem mot blomstringen kan føles lang.

Jeg har tidligere tegnet diverse planer over drømme hagen(e) min(e). Jeg kan ikke tegne i det hele tatt og forsøkene mine har vel vært litt, ja hva skal man si, stakkarslige er vel det rette ordet. Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne tegne, men jeg har ikke den evnen, så planene blir heller tegnet ned i hodet mitt.

Drømmehagen
Drømmehagen min ligner vel på en klassisk, engelsk hage. Den skal være såpass stor at en kan lage en liten gangvei/sti, som snirkler seg rundt diverse trær og planter. Mens man rusler rundt, skal man få hyggelige overraskelser når man kommer rundt en sving. Det skal være dam, gjerne med en liten bro over. I denne dammen kan det gjerne være karper, hvis man kan ha dette uten at måkene finner disse som delikatesser.

Det skal være benker omkranset av syriner og velduftende roser. Det skal være et romantisk lysthus samt et lite vintage drivhus. Det skal være litt trapper rundt omkring og hagen skal være en oase av dufter og synsinntrykk. En gammel trillebår av tre, hører også til. Denne kan være pyntet med blomster.

Overalt skal det være tett-i-tett med planter og små trær og hagen skal være like fascinerende sommer som høst.

Artene som jeg ønsker i hagen min

Syriner
Finnes det mennesker på denne gjord som ikke liker duften av syrin? Det tror jeg neppe. For meg er det ingen over og ingen ved siden når det kommer til dette praktfulle treet. Jeg kan stå med nesen nedi en syrinblomst mens jeg har øynene lukket og bare nyter den fantastiske duften.
Det hadde ikke vært bare ett tre jeg hadde skaffet meg. Hele hagen skulle duftet vanvittig når disse trærne blomstret.

Japansk prydkirsebær
Noe sårere og vakrere skal en lete lenge etter. Disse vakre lysrosa blomstene fører sinnet tilbake til en tid da alt var uskyldig og fredelig. Under disse trærne kan en virkelig sette seg ned og drømme om en bedre verden mens blomstene fra treet daler forsiktig ned rundt deg.
Dessverre har både dette treet og syrinene en utrolig kort blomstringstid, så en må nyte synet mens man kan.
Disse blomstene gjør seg utmerket godt til pressing for sener å kanskje havne som pynt i et fotoalbum eller scrappbook-side.

Lønn
En dverglønn er fantastisk fin sommer som høst. Har man stor nok plass, velger man selvsagt en vanlig lønn, men i en liten hage med manger planter, foretrekker jeg dvergen.
Dette treet eksploderer i farger om høsten. Det er som om det er sommeren sisite krampetrekninger når løvene lyser i fra gult til nesten rødt.

Roser
Dette er vel plantenes dronning. Jeg liker spesielt de rosa. Det har noe sart over seg. Det er ikke alltid at en skal velge duftende roser. Det finnes fantastiske roser som ikke dufter, men som får tærne til å krølle seg når man ser dem.
Tenk å ha såpass mange forskjellige roser at en kan gå ut i hagen å skjære av noen for å arrangere dem i en vase eller ti. Hjemmet blir på en måte helt annerledes når det kommer blomster inn i huset. En liten bukett på hvert nattbord får deg til å smile når du våkner om morgenen og er det første du ser når du slår opp øynene.

Roser er også kjempefine å spise. Du kan f eks pynte en bløtkake/sjokoladekake/marsipankake med en vakker rose, eller du kal legge en fin rose på kakefatet ved siden av kaken.

Skal du ha middagsgjester, gjør det seg med en rose på hver kuvert/serviett. Vil du at den skal vare en stund, klipper du stilken langt ned og plasserer rosen i små, gjennomsiktige eggeglass. Jeg kan garantere deg at gjestene kommer til å elske det.

Peoner
Min farmor hadde en slik busk i hagen og det har jeg aldri glemt. Jeg husker at jeg satt på bakken som liten jente og bare beundret disse vakre blomstene. Jeg hadde SÅ lyst til å plukke en for å ha på rommet, men våget aldri å røre dem.
Hver gang jeg ser en peonbusk, tenker jeg på min kjære farmor og drømmehagen hennes. Det blir nok flere enn en busk i min drømmehage. Garantert.

Klematis
Akkurat denne planten kjenner jeg ikke så veldig mye til. Eneste jeg vet, er at den tåler å stå i skygge. Jeg synes bare at den er vanvittig pen.



Kaprifol
Disse blomstene eksploderer - av duft. De er ypperlige å ha voksende oppover et hvitt tregjerde og gir en opplevelse til alle som går forbi. Jeg har en tendens til alltid å stoppe opp, lukke øynene og bare innhalere det jeg er god for. Jeg håper alltid at de ikke sitter noen i hagene og lurer på hva jeg driver med der jeg står med øynene igjen.
På 80-tallet hadde jeg en parfyme fra Fleur de Sante som duftet ren kaprifol. Dvs at det ikke var andre dufter inni bildet. Jeg elsket den duften og var nesten knust av sorg da FdS sluttet å selge den.

Blåregn
Som gullregn er også dette treet giftig, men ikke så giftig som den gule. Dette er allikevel et fantastisk nydelig tre med en foss av blomster. Hadde jeg hatt stor nok eiendom, ville jeg brukt den som allè opp til huset. En blanding av gullregn og blåregn er jo veldig fint, da kombinaskjonen av gult og blått gir en fargerik kontrast.
Den er ypperlig til å gå på kjæreste-tur hånd i hånd. Den inspirerer trangen til romantikk - på godt og vondt.

Dahlia
Dette var min mormors yndlingsblomst. Hun hadde en mengde av dem i hagen og jeg husker fascinasjonen min over den sorten som hadde trill runde blomster. Jeg syntes disse var de fineste blomstene som fantes i hagen vår. Jeg har forsøkt å få dem til på terrassen som jeg hadde der jeg bodde sist, men klarte ikke å lykkes, da de visnet mens jeg var på ferie.
Jeg er igang med å lage smykker med bilder av denne blomsten. Håper at jeg kan få til en kolleksjon med tid og stunder.

Stemorsblomst
Jeg kan ikke forestille meg at det finnes mer fargerike blomster enn denne. Den er et fryd for øyet, for å bruke et slitt uttrykk og den bringer frem utrolig gode barndomsminner.
Denne planten har jeg også varme følelser for. Jeg husker en tidlig vårmorgen i mai. Jeg var liten pike og var med min mormor til gartneriet for å kjøpe sommerblomster som skulle få pynte hagen. Min mormor hadde en lys sommerkjole. Jeg hadde en gul en med fine blomster på og gikk hånd-i-hånd med min mormor mens jeg gumlet på en PinUp-is og funderte over livets viderverdigheter. Jeg husker at jeg satt ved siden av min mormor mens hun plantet disse blomstene og jeg syntes at bedet bare ble finere og finere og så duftet det jo sommer av disse blomstene.

Tagetes
Dette er virkelig små soler som lyser opp i blomsterbedene. De er hardføre og artige blomster. Da jeg gikk i 9de klasse på ungdomsskolen, hadde jeg arbeidsuke på gartneriet til Baroniet Rosendal. Da lå jeg på alle fire uti plantefeltet og plantet disse blomstene for harde livet. Da jeg var ferdig for dagen, hadde jeg nesten ikke knær igjen og jeg husket at jeg måtte vaske knærne leeenge for å få bort grønske og mørke flekker fra jorden. Til og med dag jeg var ferdig med arbeidsuken, måtte jeg fortsette med å gnikke på disse flekkene. Jeg fikk dem av til slutt.

Tulipaner
Enkle og elegante og en stor variasjon i form og farge. Her er det bare å velge å vrake. Tidligere likte jeg ikke tulipaner da jeg syntes de var kjedelige, men ettersom jeg er blitt eldre, har smaken endret seg. Avskårne tulipaner som er satt sammen i en bukett, har en god knirkelyd som alltid minner meg om vinteren, av en eller annen grunn. Årsaken er vel at jeg jobbet mye med tulipaner da jeg hadde utplassering på Gartneriet i Rosendal (Joda, jeg har vært litt rundt omkring). Rett over nyttår skulle tulipanene skjæres og settes sammen i buketter og det var en jobb som jeg likte godt.

Må ha med
En annen ting en må ha med i drømmehagen, er jo selvsagt FONTENER! En kan ikke ha en slik hage uten. Alle hager, store som små burde hatt en eller flere fontener. Her er noen av de jeg kunne tenkt meg.

Ps. Under disse bildene, ligger det 2 tips til Gjør-det Selv fontener.

Mens jeg holdt på med å lete frem disse fontenene, kom jeg over 2 gode ideer til hjemmelagde fontener. Til disse trenger du nesten ikke kjøpe noe som helst. Det du trenger, er store eller små vannkanner eller 1 tekanne, kopp og tefat samt vannslange og evt pumpe.

Kanskje dette er noe for folk som ikke har mulighet til å kjøpe seg fontener...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.