lørdag 21. mars 2015

Krangel i sandkassen

Hva skal en si når 2 fullt voksne mennesker krangler som 2 smårollinger i sandkassen? Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Det blir vel helst det første. Jeg har aldri sett på maken til barnslig hakkelyst.

Disse to damene er på min egen alder, men kan umulig være helt voksne likevel. Den ene bruker all sin kraft på å provosere og den andre finner hele tiden ting å bli provosert av. Denne krangelen har nå begynt å spre seg til enkelte forum (nei, jeg skriver ikke hvilke forum dette dreier seg om). Det er trist at de ikke ser at de gjør seg selv til latter over måten de holder på med hverandre.

Jeg tror det finnes noe godt i alle og er sikker på at de egentlig er svært glade i hverandre, for hvorfor skulle de ellers krangle? Alle kjenner jo til småguttenes tilnærming til jentene når de går i barneskolen. Det at en liten gutt lugger og dytter en jente i bakken, kan gjerne bety at han er svært forelsket i henne, men tør ikke vise det fordi han er redd at kameratene hans skal le av han. Slik tror jeg det er med disse to damene også. De kan umulig finne noe å krangle om hvis ikke begge har noen felles berøringspunkter?

En krangel kan også begrunnes i sjalusi. A har noe B ønsker seg, men ikke kan få. Ergo begynner B å hisse seg opp og hatet vokser.

Når det gjelder disse to damene, hadde kanskje det beste vært å låse dem inne sammen i et lite rom og ikke låst opp før de var stille. Kanskje ting hadde roet seg da.

At noen orker å bruke all sin energi på å krangle med andre, fatter jeg ikke. Livet er ikke så langt og det kan fylles med en mengde positiv energi. En kan bruke tiden sin på å gjøre livet bedre for andre. En kan bli besøksvenn for eldre og ensomme. En kan jobbe som frivillig i diverse organisasjoner, en kan begynne i sangkor, musikklag (sic!) og andre liknende organisasjoner. En kan begynne å gå i kirken, en kan begynne med broderi eller annet håndarbeid. En kan begynne å lese bøker og interessere seg for klassisk musikk. Noe som er en dannet syssel, men kanskje ikke for alle. En må ha litt evner til å sette seg inn i slik musikk, men det er det enkelte som tydeligvis mangler.

En kan også begynne å lære ser høflighet og respekt for andre mennesker, men da trenger en kanskje et godt grunnlag som man har fått fra foreldrene. Det er heller ikke alle forunt.

Det at folk bruker den verdifulle tiden de har fått, på å hate andre, er helt uakseptabelt. Når de omsider ligger på dødsleiet og skal tenke tilbake på hva livet deres har bestått av, vil jeg tro at de angrer på at de ikke prioriterte annerledes.

Disse damene har (ufrivillig) gjort seg til latter og jeg håper virkelig at de snart stoppe katteslagsmålet før hele Norge ler av dem.

Feministene sier at verden hadde blitt et bedre sted å leve hvis kvinner hadde styrt. DET er jeg ikke enig i.




4 kommentarer:

  1. Dette er så tragisk og trist som det går an å få bli! Da jeg så at krangelen begynte å blusse opp trakk jeg meg helt ut, og jeg har ikke satt mine føtter inn på den bloggen hvor kranglingen foregår! Jeg orker det ikke! Man blir sittende og gapskratte, for det blir: "Du sa det", "Nei du sa det", "Det var det du som sa" osv.

    Det verste er jo at ingen vil gi seg, og begge vil ha det siste ordet. Begge kranglefantene har ett valg hver. Blogger A: Kan la være å besøke den aktuelle bloggeren, og ignorere fullstendig. Blogger B: Kan ip-blokkere blogger A slik at kommentarene ikke slippes igjennom.

    Jeg skjønner ikke at de orker å bruke energien sin til å krangle som unger i en barnehage! Til og med ungene forstår bedre enn de to kranglefantene vi har sett nå om dagen! Liker man ikke en blogg er det faktisk så enkelt at man kan klikke på krysset i høyre hjørnet av PC'n, for å gå ut av bloggenen. Nei da. Så lett skal det ikke være.

    Da jeg fikk høre at den ene hadde begynt å skrive inne på en annen nettside måtte jeg spørre om hva slags nettside det var. Jeg hadde fikke hørt om den nettsiden før, men tok en titt. Gikk temmelig for ut fra den tråden kan du si. Tittet på andre interessante tråder der inne :)

    Man kan begynne å lure på om slike folk har et liv utenom PC og data! Ta f.eks nyttårshelgen når krangelen oppstod. Hvem sitter på nyttårsaften og 1.nyttårsdag og krangler på en blogg? Jeg bare spør! På nyttårsaften er det vanlig å gjøre noe sammen familien sin, ungene sine og vennene sine. Ikke sitte på en blogg å krangle.

    Jeg stiller meg et stor spørsmålstegn til blogg.no jeg da. Ledelsen på bloggplattformen griper jo for pokker ikke inn! Det gjør de aldri i mobbesaker. Vær klar over at det er mange som har rapportert en viss annen blogg til blogg.no, for å få ledelsen til å slette bloggen. Svaret de har fått fra ledelsen i blogg.no er at de må politianmelde den bloggen, og så vil bloggen bli slettet. Hva skjer så? Jo politiet på sin side sier det er ledelsen i blogg.no sitt ansvar å gjøre noe med bloggere som klart mobber og trakasserer andre bloggere! Det er ikke slik det skal være. Jeg mener at ledelsen på et nettsted har ansvar for å slette blogger som bryter med Norsk Lov, og mobbing, trakassering og æreskrenkelse er straffbart! Da svarer ledelsen i blogg.no at de har en egen definisjon på hva som er mobbing, og det er den definisjonen de må holde seg til! Jeg synes synd på unge bloggere som evt blir mobbet, og blir kasteball frem og tilbake på den måten. Rektor på en skole må ta ansvar hvis det foregår mobbing på en skole. I går på nyhetene var det en sak om en mor som anmeldte rektor på en skole, fordi han ikke hadde gjort nok for å få stanset mobbing! Egentlig etter min mening burde blogg.no blitt anmeldt! I prinsippet tillater de at mobbing skjer med den holdningen de viser!

    Hvis man hater andre mennesker så mye, da har man det ikke godt innvendig! Da blir man fort spist opp innvendig!

    Så lenge det er krangling mellom de to nevnte bloggerne, setter jeg ikke min fot på den bloggen! Det er så utrivelig på den bloggen nå og, det skaper dårlig stemning for andre bloggere på den bloggplattformen hvor de to blogger.

    Ønsker deg en kjempefin og god søndag :)

    Bloggklem fra Toril

    SvarSlett
  2. Jeg var en av dem som støttet blogger A da kranglingen begynte i romjula. Men når kranglingen opptok seg 11.mars var det stopp med min søtte til blogger A.

    Hva er det som driver to voksne damer i 40 - 55 årene og oppføre seg på den måten? Også offentlig på nettet også da. Begge to skulle gått og skjemtes. For de har tabbet seg ut for hele bloggnorge. Og det som er komisk midt opp i det hele er at ingen vil gi seg. Jeg jobbet som førskolelærer i barnehage i mange år. Og den kranglingen som blogger A og B holder på med kan sammenliknes med kranlgingen ungene på avdelingen min holdt på med. Ungene de gav seg de.

    Jeg skjønner ikke hvordan kan noen sistte dag ut og dag inn og til og med midt på natten og krangle? Sover de ikke spør jeg meg selv om. De kan ikke ha et liv utenom data. Herregud for et fattig liv de må ha. Også på en lørdagskveld når vi andre bruker tid til familiekos og god mat eller finner på noe sammen med omgangsvenner.

    Godt forslag med å låse dem inne. Tror både A og B ville kommet seg fortest mulig ut av det rommet.

    Kranglingen begynte fordi blogger A ikke likte å lese meningen som blogger B skrev på bloggen til blogger A. Jeg har aldri forstått poenget med bloggere som fyrer seg opp fordi de ikke liker svaret de får fra leserne sine. Når vi som bloggere spør om å få høre leserene våre sine meninger må vi tåle å få høre meningene til de som ikke har samme menigner som oss selv. Det er ikke mobbing. Og mange bruker mobbebegrepet unødvendig. De vet ikke hva det innebærer. Blogger B kan blokkere ip-nummeret til blogger A. Den muligheten har de på blogg.no. Og det er mange bloggere som benytter seg av den. Men derfor mener jeg at blogger B er like delaktig i kranlignen med blogger A. Og ingen av dem er uskyldige. Det er min mening. Noen elsker å få negativ oppmerskomhet i å krangle. Og de havner ofte i krangling med mange i sitt sosiale miljø. Jeg hadde ikke orket å ha en som alltid skulle krangle i min omgangskrets. Og jeg ser det på facebook at noen av facebookvennene mine fort hisser seg opp over hva andre skriver på veggen sin. De gangene jeg leser det holder jeg meg unna fra å kommentere. For jeg vil ikke bli innblandet i offentlig og dum krangling.

    Jeg tror noen har et overfullt ego. Og de ser bare speilbildet av egoet sitt. De er alt for opptatt av seg selv. Og er ikke så opptatt av ting som skjer rundt dem med andre mennesker.

    De burde skaffe seg noen seriøse fritidsinteresser i stedet for å gjøre seg selv til spott og spe i full offentlighet på nettet. Jeg hadde skjemtes hvis noen i familien min hadde oppført seg sånn.

    Jeg blogget fra blogg.no før jeg også. Men fant ut at blogg.no er et møkkabloggsted.

    Ha en fin søndag;))

    Ofmariel
















    SvarSlett
  3. Er så enig med dere. Disse to burde virkelig beskyttes mot seg selv. De gjør jo oss andre, voksne bloggerne til latter. Jeg har fått mitt jeg også. Ikke av disse to, men av andre som har kommet med stygge kommentarer under enkelte av innleggene mine. Jeg godtar uenighet, men ikke å bli skjelt ut/trusler. Slike kommentarer lar jeg ikke stå.

    Jeg er ofte ukonvensjonell og har ganske så bestemte og upolitiske meninger og jeg forstår jo at folk kan reagere, men da går det an å kommentere på en skikkelig måte.

    Grunnen til at jeg skrev dette innlegget, var at jeg synes hele denne krangelen er ustyrtelig morsom. Damene er jo underholdende da. Det kan man ikke stikke under en stol.

    SvarSlett
  4. Moffeliten: Dessverre er det ikke alle som greier å kommentere saklig når de kommenterer andre sine innlegg i diskusjoner, og de hisser seg opp. Noen ganger tror jeg enkelte av dem ikke har lest innleggene ordentlig en gang. De leser overskriften, og kanskje deler av innlegget. Det verste er jo bloggere som sitter og tror at blogginnlegg som blir skrevet handler om dem. Da mener jeg for eksempel helt dagligdagse samfunnsspørsmål som man kanskje tar opp på bloggen sin. Det blir alt for dumt.

    Jeg også godtar at mine blogglesere er uenig med meg, men vær saklig, og ikke gå til personangrep! Mine blogglesere og venner skal ikke være enige med meg, men de skal oppføre seg med normal folkeskikk!

    Jeg har selv sittet og gapskrattet av A og B sin krangel, for man tror liksom ikke sine egne øyne for det man leser. Underholdene er det så absolutt :) Det skal ikke stikkes under en stol en gang.

    Jeg har en regel på bloggen min, og det er at hvis det kommer inn en bloggleser som går til direkte stygge personangrep på meg pga. min mening sletter jeg den kommentaren. Likeså hvis mine bloggvenner blir utsatt for usaklig personangrep. Trusler og personangrep rettet mot meg eller mine bloggvenner sletter jeg tvert!

    Ønsker deg en kjempefin søndagsettermiddag :)

    Bloggklem fra Toril

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.