lørdag 14. februar 2015

10 ting man IKKE gjør på bussen

I går var jeg en tur til sentrum for å spise middag med kompisen min, Michael. Det var veldig koselig. Det som var mindre koselig, var bussturen hjem. Hva ER det med enkelte folk??? Av og til virker de som de bare står og er tilskuere til å ta hensyn.

Det kom en gjeng med ungdommer inn på bussen, men stille, det var de ikke. Jeg har ikke hørt maken til høylydt skravling. Alle snakket i munnen på hverandre samtidig som de ikke hadde innestemme, for å si det sånn. Vi var flere passasjerer som skulle av på stoppet mitt, men denne gjengen av ungdommer stod bare og så dumt på oss. Til slutt kom det ganske et hyggelig spørsmål fra Moffeliten: "Går dere på ungdomsskolen", sa hun med et påklistret, stivt smil. "Det gjør vi", svarte den sløkkede gjengen. "Så hyggelig, men dannelse og hensynsfullhet, er visst mangelvare hos dere", smalt det fra en ganske grumpy Moffe. Den ene av ungdommen stod lente oppetter bakdøren og hadde nesten fallt ut da sjåføren åpnet døren for å slippe oss vettuge passasjerer av. Det var heldigvis ikke bare jeg som ristet oppgitt på hodet da vi var ute. Det var flere av oss som bare så oppgitt på hverandre.

Min kjære hadde en skummel opplevelse for endel år tilbake. Han skulle inn på bussen bak, men sjåføren lukket døren før han var kommet helt inn, slik at han fikk ene foten i klem. Han ropte til en av ungdommene som stod inni bussen, ved bakdøren, at han måte si ifra til sjåføren, men denne sløvingen stod bare og glodde på min kjære, med et tomt blikk. Heldigvis var det andre passasjerer som skrek ut og bussjåføren åpnet døren slik at min kjære kom seg løs.

Siden jeg bruker buss ganske ofte da min mann disponerer bilen, har jeg noen gode råd å komme med:

1. Ikke treng deg inn i bussen. Du får som regel sitteplass sålenge det ikke er i rushtiden.

2. Vent til passasjerene som skal av, faktisk har kommet seg av, før du presser deg inn på bussen. Slipper du ikke av passasjerer, får du heller ikke sitteplass da disse må være med bussen til neste stopp og du får garantert noen morderiske blikk.

3. Trekk bak i bussen hvis det ikke er sitteplass. Det finnes ikke mer irriterende for passasjerer som skal av, enne å måtte være nødt til å presse seg gjennom en klynge sløve passasjerer, som kun er opptatt med å skravle sammen og ikke enser verden omkring seg.

4. Slukk sigaretten en stykke fra bussen før du går inn. Det er ingen grunn til at du skal blåse siste trekket rett inn på sjåføren når du går på.

5. Hold din livshistorie og sykdomshistorie for deg selv. Del den hvertfall ikke med passasjerer du ikke kjenner. MÅ du snakke om dette, demp stemmen din. Det er ikke alle som er interessert i å høre om hvor mange hemoroider du har, eller om mageproblemene dine.

6. Vask deg! Selv om du ikke kjenner din egen svettelukt, så kjenner dine medpassasjerer din. Det er ikke særlig komfortabelt å sitte ved siden av en som ikke har vasket seg på x-antall dager og det er ikke særlig behagelig å sitte innunder armhulen din, der det er gule svetteringer og kroppslukt som kan få selve fanden til å angre på at han tok buss.

7. Få beina dine ned på gulvet! Dette er et ungdomsfenomen. Jeg har enda tilgode å se godt voksne mennesker sitte med beina oppå nabosetet. Selv om du er opptatt av din egen verden, er ikke vi like opptatt av din. Vi ønsker oss en sitteplass og noen av oss gruer oss faktisk til å spørre om vi kan få sette oss, da vi får oppgitte blikk og sure miner fra dere ungdommer, selv om vi spør høfling om et av de to setene dere okkuperer, er ledig.

8. Er du mannfolk; ta beina dine sammen. Det er ikke særlig behagelig å sitte ved siden av et mannfolk som tror de har så store baller at de er nødt til å skreve slik at sidemannen nesten blir presset ut av setet sitt. Vi liker heller ikke at dere gnisser lårene deres inntil våre. Vi kvinner sitter med samlede ben og det klarer dere mannfolk å gjøre også...

Nei, nei gutt. Dette må bli slutt!
9. Er du ekstremt overvektig (nå snakker jeg ikke om oss vanlige som har noen kilo ekstra, men skikkelig store ala 200kg+), vis hensyn. Det er klart at du skal ha rett til å sette deg du også, men hvis det kun er enkeltseter igjen, oppfordrer jeg deg til å tenke litt på sidemannen. Ikke skvis deg ned i setet slik at den stakkars personen ved siden av deg nesten må hoppe utav vinduet for å få puste.

Du må gjerne bruke 2 seter, men ikke når det allerede sitter en i det ene setet. Bruk kun ETT sete, eller hvis det er plass - sitt på setene der det er rom for barnevogner. Jeg har dessverre blitt skvist av ekstremt overvektige medpassasjerer. Dette var da jeg var på det tynneste og jeg har ikke lyst til å få enda et stort mennesket i fanget.

10. Forsøk å holde deg våken. Det er helt iorden å lukke øynene, men forsøk å la være å sove. Det er ubehagelig for folk å få deg plutselig dumpende ned i fanget på seg. Det er ekstra irriterende å høre på snorkingen din.

11. Vær høflig og SMIL, så får både du og alle andre en hyggelig tur. Det skader heller ikke å be om unnskyldning hvis du skulle komme til å falle oppi fanget til noen.

Ha en hyggelig tur!

1 kommentar:

  1. Det er ikke trivelig når det blir mye bråk på bussen å folk ikke kan ta hensyn nei. Det er så utrolig irriterende!

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.