søndag 7. oktober 2012

Ukens bilde og løsbikkjer...

Er fra bryllupsreisen vår til Askersund. Dette tror jeg er tatt like ved Fagertärn en fin sommerdag.

Canon EOS 20D
Brennvidde 44 mm
Iso 200
Blender 18
Lukkerhastighet 1/125 sek

Det har vært en utrolig stille søndag i dag. Jeg har for det meste sittet og strikket, men vi tok oss en spasertur ved Arboretet sammen med Oscar.

Det ligger en gård ikke langt fra Arboretet, hvor det løp en svær løs hund. Vi ble jo engstelig da den kom mot oss. Rolf klarte å jage den bort, men på tilbakeveie nektet jeg å gå forbi stedet der det svære beistet løp rundt, så vi avtalte at han skulle hente bilen mens vi ventet på bakketoppen. På veien mot bilen, stoppet han og snakket med to unge jenter som hadde hunden med seg. "Den er ikke farlig og vil ikke angripe", var svaret han fikk. Problemet er jo at Oscar er agressiv på store hunder og derfor kunne det oppstå farlige situasjoner der både Oscar og vi hadde blitt bitt. Hadde det skjedd, hadde det vært godnatt til den hunden.

Litt senere, da vi var kommet ned til parkeringsplassen, kom det en søt, liten Lhasa Apso bort til oss. Jeg ropte "hallo" for å høre om det var eiere i nærheten, men det var det ikke. Det viste seg at denne hunden tilhørte sammen gården. Rolf gikk opp for å gi eierne beskjed om at hunden deres var nede ved parkeringsplassen, 1 km fra gården. Svaret han fikk var at det gjorde ingenting. De hundene gikk der de ville og kom alltid tilbake.

HVOR BLÅST I HODET ER ENKELTE EIERE??? En lar da ikke hundene løpe løse inn i parker og/eller andre folks eiendom. Alt mulig kan jo skje: Det kan komme en svær hund som er på tur og plutselig finner ut at den skal glefse i seg den lille tassen. Hunden(e) kan bli påkjørt eller kidnappet. Det er for seint å angre når skaden er skjedd. Om ikke DIN hund er aggressiv, så kan det være at den neste hunden den møter er det. Det kan også være at den vil hilse på folk og noen av disse er LIVREDDE hunder.
Vi som hundeeiere er pliktig til å vise hensyn når vi har hunden med oss. At det ikke er båndtvang nå betyr ikke at du kan la hunden løpe rundt på måfå. Hva hvis det f. eks hadde kommet en litt småhissig Rottweiler i bånd. En slik hund har en 3-tonns bittstyrke og da er det ikke mye igjen av hunden ding.

For ordens skyld: Jeg ELSKER Rottweilere. Jeg har bare brukt nevnte rase som eksempel.

Jeg synes disse som har "Jeg-gjør-hva-jeg-vil-mentaliteten" er noen arrogante, patetiske og mindreverdige amøber.

Det er ikke rart vi hundeeiere er upopulære når det finnes slike eiere rundt omkring

Vil du at din løse hund skal havne i gapet på
en slik en?

Hvis ikke: HA HUNDEN DIN I BÅND!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.