torsdag 30. juli 2015

Organdonasjon og konspirasjonsteorier


På VG foregår det nå en svært interessant diskusjon om organdonasjon, der undertegnede er en svært aktiv deltaker. Kanskje litt for aktiv til tider.

Det er bare det at jeg blir så ivrig og når det kommer kommentarer som virkelig gir fres til Moffelitens rumpe, kommer den ivrige siden av hennes bipolare side frem.

Som vanlig dreier saken seg om mangel på organer og at folk som kunne vært donor ikke bryr seg av en eller annen grunn. De vil ha organene med seg i graven.

Jeg tenkte at jeg ville gå gjennom noen av kommentarene og svare litt mer ufyllende på disse.

Saken dreier seg om en 26 år gammel mann som døde i organkø. Han kunne vært i live i dag hvis flere hadde meldt seg som organdonor.

Hvorfor tviholder folk på organene sine? Av ingen andre grunner enn pur egoisme. Nå snakker jeg ikke om de som ikke KAN gi organer pga sykdom og medisinbruk. Jeg snakker om alle oss andre.

1. Respekter at vi ikke ønsker å donere organer
NEI! Det kan jeg bare ikke. Jeg klarer ikke å respektere slike valg i det hele tatt. Hva skal du med organene dine i graven etter? Du kan redde 7 mennesker samt at du kan gi noen et bedre liv. Forskningen på transplantasjon går fremover med stormskritt og det er flere og flere kroppsdeler som kan transplanteres.
Hvis du ikke ønsker å gi bort noe av deg selv, bør du også komme langt bak på transplantasjons-listen hvis du en gang skulle trenge en transplantasjon.

2. Organer blir fjernet før du er død
Dette er nok både sant og usant. Organene tas når du er hjernedød, men tilkoblet maskiner som gjør at blodet ditt blir transportert til organene rundt i kroppen. Dette er fordi de ikke skal "dø".

Noen ganger fjerner de det nok fra døde mennesker også, men da må de sikkert gjøre ting på en litt annen måte.

Det er ytterst sjelden at folk våkner opp etter at de er erklært døde, men det skjer jo. Allikevel skal ikke dette være årsaken til at du ikke vil registrere deg. Det blir som å stikke hodet i sanden.

3. Myndigheter kjøper organer
Dette stemmer nok - i enkelte land, men ikke her hjemme. Hvorfor skal Lars, som trenger en ny lever lide fordi noen mennesker blir drept med hensikt å selge organene deres? Han har jo ikke noe å gjøre med denne saken i det hele tatt. Han trenger et nytt organ. Det er det eneste han trenger for å kunne leve og evt se sine barn vokse opp.

Det er det eneste han ønsker.

4.Vi trenger organene våre etterpå
Akkurat det blir bare for dumt. Hva skal du med organene dine i himmelen eller i helvete for den saks skyld. Det er sjelen som kommer til disse plassene. Ikke kroppen din som ligger i en kiste/urne og blir invaderte av mark som gnafser på kroppen din.

Jeg er skapreligiøs, men foretrekker heller å redde et liv her på jorden enn å tenke på hvilken straff jeg vil få i himmelen eller helvete. Jeg pleier å si at hvis det blir sånn at jeg havner i helvete, vil jeg ikke har organene mine likevel, så kanskje jeg slipper unna pinslene da jeg tilsynelatende skal være HELT død.

5. Det er ikke sikkert at de kan bruke organene mine
Det er det faktisk ikke du som skal avgjøre. Det skal legene på sykehuset gjøre. Selv om du har sykdommer som du tror kan påvirke donasjonen, er det bare å ringe tlf 21 04 34 00, så får du vite mer der. Det kan jo hende at du får en gledelig beskjed om at organene dine kan brukes.

6. Jeg orker ikke stresse med det
Du holder på med trening, barnepass, hundepass, skole, jobb osv osv og sier du ikke gidder stresse??? Det er ikke noe stress å gå inn på denne siden Organdonasjon og fylle ut kortet samt skrive det ut. Du kan skrive ut så mange kort du vil, slik at du kan ha det liggende flere steder.

7. Jeg er imot legemiddelindustrien
Javel? Jeg skal si deg en ting at hadde det ikke vært for legemiddelindustrien, hadde du kanskje ikke vært i live i dag. Hva du er i mot og ikke i mot, skal ikke ha noe å si på valget ditt. Det er ikke legemiddelindustrien du straffer når du nekter å donere, men kanskje en liten jente på 10 år som trenger et nytt hjerte og som spør mammaen sin om det er hennes tur snart hver gang telefonen ringer.

SLUTT Å TENK PÅ DEG SELV!

Vi er homo sapiens med evnen til å dele. Vi har ikke fått den evnen for at vi skal låse den ned. Den evnen har vi blitt tildelt fordi det er meningen å hjelpe andre.

At du er i mot organdonasjon garanterer ikke at du vil få organsvikt engang i fremtiden og da tror jeg nok meningene dine blåser andre veien.

2 kommentarer:

  1. Rørt til tårer over ditt engasjement! AMEN til det du skriver <3

    SvarSlett
  2. Tusen takk. Jeg blir bare så provosert av folks likegyldighet §:o)

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.