mandag 19. januar 2015

Glad jeg ikke bor i USA


Og at jeg er lovlydig.

Jeg har absolutt ingenting imot amerikanere, hvis det var noen som trodde det. Det er systemet jeg reagerer på samt volden som blir utført av det amerikanske politiet.

Det er hårreisende å se hvilken holdning dette politiet har til sine medmennesker, når disse er på jobb. De slår, sparker, taser osv osv.

Nå er jeg på den lovlydige siden, så jeg kunne nok vært trygg for politiet uansett, men allikevel må jeg bare reagere på måten de behandler folk. Jeg blir opprørt når jeg blir vitne til dette. Størsteparten av det amerikanske politiet er nok skikkelige folk og behandler menneskene de i kontakt med på en ordentlig måte, men så har vi disse eksemplarene som ikke gjør det.

Eksempel #1
Jeg husker ikke hva programmet heter, men i går ble vi vitne til at politiet stoppet en motorsyklist som kjørt en god del over tillatt hastighet. Da denne personen ble innhentet av politiet, senket han farten og stoppet. Idet han stoppet, datt mobilen hans utav lommen og han bøyde seg derfor ned for å plukke denne opp. Da så politimannen, som da var kommet utav bilen, sitt snitt til å gi denne gutten en lusing for etterpå å slenge han nedpå panseret på politibilen for å ta på han håndjern.

Den fornærmede forholdt seg rolig hele tiden og gjorde ikke motstand.

Eksempel #2
Her be vi vitne til at politiet, etter å ha jaget en biltyv, tok tak i denne og dro han brutalt utav ene sidevinduet på den stjålne bilen, etter at denne hadde krasjet i et tre. Sjåføren var bevisstløs og kunne hatt alvorlige skader og allikevel ble han behandlet på en slik brutal måte.

Jeg sier ikke at det er greit å være lovbryter, men disse skal allikevel behandles på en akseptabel måte. Denne fyren kan nå være lam fra livet og ned, eller død pga måten politiet behandlet han på.



Eksempel #3
Dette er fra den samme serien. En amerikansk politikonstabel stoppet en ung, kvinnelig bilist for en mindre trafikk-overtredelse. Kvinnen holdt hendene utenfor bilruten, slik som konstabelen sa. Da hun kom utav bilen, gråt hun og var livredd. Konstabelen taset henne slik at hun falt og hver gang hun forsøkte å reise seg opp, ble hun taset. Hun gråt av redsel og smerte, men denne konstabelen tror jeg taset henne 12 ganger, ettersom jeg kan huske.

Heldigvis mistet denne fyren jobben.

Eksempe #4
Denne episoden skjedde i en overvåket fengselcelle der en mørkhudet arrestant var plassert. På ovevåkingskameraet kunne man se 2 konstabler som dæljet (slo) løs på denne stakkars mannen. Han hadde ingen sjanse til å forsvare seg da han var iført håndjern.

Dette er noen eksempler på hvor brutalt det amerikanske politiet går frem. Jeg forstår at de kanskje må være litt hardhendt innimellom, når det kommer til vanskelige og voldelige arrestanter. Det har jeg full forståelse for. Det jeg ikke godtar, er at de mishandler dem som ikke gjør motstand i det hele tatt.

Under her kan dere bevitne det amerikanske politiets "lek" med taserne.



En 11 år gammel, autistisk jente

En 72 år gammel kvinne

En 8 år gamel pike



3 kommentarer:

  1. Tror jeg er glad for at jeg bor i Norge jeg også, og takk og lov for at vi har et politi som bryr seg :)

    Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke :)

    SvarSlett
  2. Huff det er tragisk at vold skal bli brukt syns jeg! Så utrolig fin header du har fått deg, ha en fin kveld :-)

    SvarSlett
  3. Det er godt å vite at det norske politiet er mer humane enn det man ser fra det amerikanske politiet.

    Tusen takk, Helle. Det er ikke så vanskelig å lage slike headere. Liker å skifte ut disse slik at de passer med årstidene §:o)

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.