tirsdag 9. juni 2015

Kroppspress og sutrepaver


Det hyles og skrikes om kroppspress hele tiden. Fotograferer man et menneske som er slankt, retusjerer det og legger det ut i blader og på plakater, blir det skrik i hønsegården.

Jeg synes rett og slett dette kroppsfokuset som er nå, er latterlig. Nå er det fy å være slank/tynn, mens det er helt iorden å være overvektig. Slanke mennesker skal for guds skyld ikke vise seg på bilder og de skal hvertfall ikke kle av seg og vise seg frem. De skal rett og slett gjemmes bort. Overvektige kan gjerne kaste klærne og brette ut hele kroppen overalt.

Innrøm det; det er bedre å se på en slank kropp enn en som er altfor stor. Det er lenge siden fedme var foreenlig med "vakker". Det var på 1500-tallet og i diverse afrikanske land. I disse landene kan en virkelig snakke om kroppspress.

Er det ikke litt absurd at det er helt iorden å vise seg frem på bildet til venstre, mens bildet til høyre fører til ramaskrik. Begge magene er gravidmager, tatt etter fødsel.

Jeg er selv ganske rund og jeg skyter meg litt i foten nå, men jeg synes rett og slett at overvekt ikke er pent. Nakne kropper, både overvektige og slanke, synes jeg ikke er pent siden jeg avskyr nakenhet.

Samfunnet er blitt så sex-fisert og kroppsfisert nå at jeg synes det er på tide å hente frem bluferdigheten igjen. Jeg sier ikke at man skal gå i et fotsidt skjørt og høyhalset genser, men alt har en grense.

I Mauretania kan du virkelig snakke om kroppspress. Her presses jentene til å bli feite, ikke overvektige, men FEITE, slik at de skal bli et godt koneemne. Barn blir sendt på fettleir for å legge på seg og små barn blir tvunget til å drikke fet melk i store mengder for å bli størst mulig.


Om du er slank eller rund, betyr ikke så mye hvis du bare er sunn, men når folk kaller seg selv "formfulle", er dette bare en unnskyldning for at de ikke gidder slanke seg. Jeg er kanskje i samme kategorien, men nå har jeg bestemt meg for å ta grep om kroppen min og komme meg ned i vekt. Jeg sliter veldig med dette pga medisinen som jeg bruker, men jeg nekter å bruke dette som unnskyldning.

Alle kan gå ned i vekt. Det gjelder bare å starte, være tålmodig og ikke "klikke" hvis vekten står still en stund. Det er bare normal.

Vær deg selv, men ta vare på kroppen din. Den er den eneste du har og den har krav på å bli behandlet på beste måte.

Ha en glad og sunn dag videre §:o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.