fredag 26. august 2016

10 ting som gjør at jeg gleder meg til høsten


Etter en hektisk og varm sommer, er det alltid en lettelse når høsten kommer, selv om en er en smule trist fordi sommeren er over.

I år har det ikke vært noe særlig sommer, hvertfall ikke her i Norge, så sommeren kommer til å gli stilt og rolig over til høst nesten uten at vi merker det.

I dag har jeg valgt å komme med 10 punkter som gjør at jeg gleder meg til det blir høst.

1. Det blir vakre farger og masse fotomotiv.
Høsten er fantastisk for alle med hjerte for fotografering. Om du har fullt proffutstyr eller bare en mobil, har ingen betydning. Det er fotogleden og motivene som teller.

2. Selv om det blir mørkere ute, blir det lunere inne.
Det finnes ingenting som er koseligere enn å være inne, tulle seg inn i tepper, drikke varm te og lese en god bok mens høststormene raser utenfor. Det er jo deilig å kle på seg fullt regntøy og gå ute når det blåser og regner som verst.

3. Jeg kan fyre opp i peisen.
Nå har ikke vi peis, da det ikke er laget til for dette i sameiet, men vi har peis på dvd og putter denne i spilleren, så koser vi oss med tv-peisen. Den er dessuten uten brannfare og det er jo et stort pluss.

4. Jeg kan drikke noen kopper kakao med krem, uten å få dårlig samvittighet.
Kakao er en skikkelig kaloribombe og skal drikkes med måte, allikevel kan man ta seg et par krus i uken med god samvittighet mens man finner frem monopol eller puslespill.

5. Luften blir skarpere og det blir lettere å puste.
Lungene koser seg i høstluften. Det kan bli vel klamt og varmt om sommeren og endel av oss sliter derfor med å få puste, spesielt når det er lummert ute.

6. Det er ikke lenge til jul.
Høsten er en fin tid å planlegge juleforberedelsene. Lister skal settes opp og en kan så smått begynne å kjøpe julegaver. Det er alltid koselig med juleforberedelser og hver eneste høst planlegger jeg å både bake og lage julegaver, men av en eller annen grunn får jeg aldri tid til dette.

7. Det blir mørkere ute, mens det blir lysere inne.

På med stearinlys og røkelse. Dette er virkelig tiden for dette. Jeg har også en rar tradisjon og det er at om høsten, må jeg spise nøkkelost på skiven. Denne osten smaker høst og jeg spiser den aldri ellers i året. Hvorfor det er blitt sånn, har jeg ikke peiling på. Det eneste jeg vet, er at den ikke smaker meg i de andre årstidene.

8. Jeg kan bytte ut høstgarderoben.
Det er fantastisk når høst- og vinterklærne kommer i butikken. Det er alltid klær der som du bare må ha der og da. En annen ting som er fantastisk, det er å gå i butikkene og shoppe så mye at du ikke husker halvparten som du har med deg hjem og det blir nesten en liten julaften når du går igjennom innkjøpene dine etter at du har kommet hjem.

9. Jeg kan lytte til klassisk musikk.
Jeg får aldri til å lytte til den type musikk om sommeren.
Klassisk musikk har alltid vært høst- og vinterstemning for meg. Å sette på noen cd'er med Händel (min favoritt-komponist) sine verker, får meg alltid i bedre humør.

10. Jeg kan drikke rødvin og spise ost og kjeks.
Fullt i kalorier, jeg vet, men det er jo så godt. Jeg tar meg en tur i butikken og ser om de har noen nye oster som kan bli høstens favoritter og jeg finner alltid noen som faller i smak. Etterpå er det å ta turen innom vinmonopolet og lete etter den rette rødvinen (fransk for meg). Den finner jeg alltid og tenker at denne MÅ jeg huske, men klarer jeg det?  Neida. Når vinen er drukket opp, blåser man en lang marsj i merke, type og navn.

1 kommentar:

  1. Tusen takk skal du virkelig ha, mye å glede seg til og glede seg over. Det er helt sant.

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.