tirsdag 27. desember 2011

Julemat

Hva er det egentlig som er iferd med å skje med den tradisjonelle julematen? Grunnen til at jeg spør, er at det blir mindre og mindre fett på den. Jeg forsøkte nettopp å spise litt sylteflesk som var laget lokalt her i Kvinnherad. Det fantes ikke ett gram med fett i dette "flesket". Egentlig burde det ha hett syltekjøtt for maken til tørt pålegg har jeg ikke smakt på lenge.
Sylteflesk skal være MASSE lag-på-lag med fett i. Min mormor var veldig flink med sånt. Det er bare så trist at jeg ikke lærte meg dette før hun gikk bort.
Heldigvis finner vi fremdeles fettrike varer i butikk-hyllene (enn så lenge). Svineribbe og pinnkjøtt har en del godt fett på seg bare man leter litt.
I stedet for sylteflesk har jeg tenkt å innta et par saftige syltelabber. De er hvertfall saftige (og kjempegode). Jeg pleier å spise de sammen med masse kokte poteter. Her i gården er det ingenting som heter lavkarbo. Takk og pris for det. Det er jo ikke det man spiser mellom jul og nyttår man legger så mye på seg av. Det er det man spiser mellom nyttår og jul som virkelig er problemet.

Spesialistene advarer nå mot lavkarbo-dietter da de i fremtiden kommer til å se flere hjerteinfarkt og hjerneslag som resultat av dette. Feite blodårer blir nok også et resultat av denne usunne dietten.
Jeg tror heller på et sunt kosthold med poteter, grønnsaker, ris og pasta samt kjøtt og fisk - og for ikke å glemme frukt. Spis dette i moderate mengder og kom deg ut i naturen for å gå/eller løpe en tur. Dette tror jeg er bedre og naturen her helt gratis å bruke. Enn så lenge...

Ha en fortreffelig aften.  §;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.