fredag 3. april 2015

Rike tiggere...?


Har du noengang blitt forfulgt av tiggere? Har du blitt ropt etter på gaten av tiggere med "syke barn"?

En del av dere nikker nok gjenkjennende til disse spørsmålene.

Jeg har i lengre tid grublet over dette fenomenet som har skylt innover landet vårt. Er disse utenlandske tiggerne egentlig så fattige som de vil at vi skal tro? Etter min mening; nei. Hvis de hadde vært så fattige, hvordan har de da mulighet til å dra fra Øst-Europa til Norge for å tigge? Det må jo være organisert. Jeg har jo også lagt merke til andre "bevis", slik som jeg opplevde et par ganger i sentrum der en fattig, utenlandsk tigger tok frem en splitter ny iphone. Hvordan kunne hun ha råd til å skaffe seg noe slikt hvis hun var fattig? I tillegg til dette, ser man jo biler som kjører rundt og plukker opp disse tiggerne når "arbeidsdagen" er slutt.

Det står f eks i politivedtektene at disse tiggerne ikke skal oppsøke folk på gaten. De får egne steder, tildelt av politiet, der det er ment at de skal sitte. De fleste innordner seg dette, men så har du den oppsøkende arten, som ikke gir seg selv om du rister på hodet og sender de et iskaldt blikk. De fortsetter å følge etter deg. Tror de virkelig at folk gir penger når tiggerne er så innpåslitne? Jeg har mer enn en gang sprukket og bedt dem "Fuck Off!". Jeg vet det er stygt av meg, men av og til har jeg lyst til å slå koppen utav hendene deres. Hvertfall etter en lang dag i byen, er lunten ganske kort hos undertegnede og det skal ikke mye til før hun sprekker som et troll i solen.

Oppsøkende tigging
Dette er heller ikke noe vi setter særlig pris på. Vi forstår jo at diverse veldedige organisasjoner trenger penger, men vi vil heller bestemme til hvem og når vi vil gi. Vi gir ingen penger ved dørene. Uansett. Unntaket er når små, søte barn går rundt og selger lodd for å samle inn penger til idrettsklubben de er med i, eller speideren.

Min mann og jeg gir til veldedighet, men vi velger våre kamper selv. Kreftforeningen, arbeid for dyrevern, SOS Barnebyer er gode saker å gi til, men vi gir penger når vi har råd og lyst, slik som DBN prosjektet før jul i fjor. Vi mener at tigging på gaten og å oppsøke folk for å tigge, er like ille.

Når det gjelder innsamlingsaksjoner, gir vi ingenting ved dørene. Vi sender heller penger til organisasjonene etterpå. Vi synes det er mye bedre. Det har jo vært situasjoner der falske tiggere med bøsser som likner på de ekte bøssene, har oppsøkt hjem og klart å lure til seg penger.

Vi velger heller våre egne kamper. En kan ikke hjelpe alle her i verden.

Dessverre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.