fredag 28. oktober 2011

Jeg har fått vitiligo

Jaja, fått og fått. Jeg har hatt denne hudlidelsen i noen år nå. Desverre er dette noe som kan ramme oss diabetikere. Heldigvis er dette en sjelden lidelse. I flg Wikipedia er det 1 til 2 % av jordens befolkning som rammes av dette. Det synes jeg er litt rart. Trodde faktisk det var mye mer. I vår familie er det 2 stk som har dette.
Vi er nå i en eksklusiv klasse. Michael Jackson led også av denne sykdommen. Den er verken smittsom eller farlig.
Jeg legger her ut noe som jeg har hentet fra Wikipedia:

Vitiligo er en hudsykdom som rammer 1-2 % av verdens befolkning. Den fører til at pigmentene i kroppen flekkevis forsvinner og det dermed oppstår tydelig avgrensede lyse områder. Flekkene kan oppstå på hele kroppen men med spesiell hyppighet på rygg, ansikt, hender og genitalia. Sykdommen er ikke smittsom. Sykdommen har en svak arvelig tendens og finnes i alle etniske grupper. Utenom økt fare for solbrenthet på de pigmentfrie flekkene har ikke Vitiligo noen direkte medisinske konsekvenser. (Det er f.eks. ikke entydige forskningsresultater som indikerer økt hudkreftfare.) Det er ingen kjente behandlinger som reduserer eller stopper sykdommen. De lyse flekkene kan oppleves svært sjenerende, spesielt for de med mørkere hudfarge. Det kan dermed være aktuelt å bruke kremer, lysbehandling og annet for å visuelt gjøre de pigmentfrie områdene mørke, eventuelt, hvis områdene med Vitiligo er omfattende, gjøre de mørke (og friske) områdene lysere. (Dette er altså kun en overfladisk visuell behandling som ikke påvirker pigmentene.)

Første gangen jeg merket at det var noe rart var en sommer etter jeg var blitt ganske brun. Da såg jeg noen lyse flekker på hendene. I løpet av noen år nå har Vitiligoen nådd både leggene og ansiktet. Hvis dere studerer profilbildet mitt, kan dere se at på høyre siden av nesen (deres venstre) er et lyst felt. Jeg håper at pigmentforandringen går fort nå når den har kommet så langt. Jeg har ikke lyst til å gå rundt som en dalmatiner i ansiktet.
For mer informasjon, ta en kikk på http://www.vitiligo.no/.

Ha en flott helg  §:o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.