lørdag 4. oktober 2014

I dag: Mammografi

I dag var det mammografi som stod på planen. Jeg stusset da jeg fikk brevet. Timen var nemlig satt til en lørdag og jeg lurte lenge på om dette var riktig. Slike ting pleier jo ikke å foregå i helgene. Hvorfor de plutselig er begynt å gi folk timer på lørdagene, vet jeg ikke. Det kan være at det er mange bryster å ta bilde av.

Puppene ble dratt, vridd og klemt. Det er ikke det mest behagelige jeg har gjort, men det er en grunn til at man må igjennom dette.

For meg er det spesiselt viktig da jeg har en ganske sterk fobi mot bryst og spesielt mine egne. Jeg klarer ikke å undersøke dem da jeg synes de er utrolig ekle å ta på. Det bløte vevet og alle lymfekjertlene inni brystene, får meg til å gråte når jeg må undersøke dem selv.

Det er forferdelig ekkelt når legen skal gjøre dette på meg. Jeg får kvalme og besvimelsestendenser hver gang han skal undersøke dem, eller pleierne på mammografi-senteret skal flytte rundt på dem for å få dem plassert i maskinen som skal fotografere innholdet i dem.

Hvorfor jeg har slike problem, aner jeg ikke. Jeg synes bare at de er noe av det ekleste på kroppen min. Jeg kunne faktisk tenkt meg å operere dem bort...
Det var kjempekoselig å være oppe på Haukeland Sykehus igjen. Jeg har alltid likt meg der oppe og det føles trygt og godt å gå i sykehusparken mens bladene daler. Alle de gangene jeg har vært innlagt der, har jeg vært på sykehuset om høsten. Jeg skal ta meg en tur dit igjen for å rusle rundt i parken og tenke.

På 80-tallet var jeg innlagt ganske så mange ganger på dette sykehuset. Ærverdige Medisin Post 7, som nå er erstattet med et annet nr, var mitt andre hjem. Det var så trist å reise fra dette stedet, etter å ha vært der i noen uker. En ble jo kjent med en mengde koselige mennesker og vi var jo DEN gjengen. Ene gangen satt vi innpå røykerommet så og si hele dagen. Ikke bare vi som røykte, men til og med ikke-røykerne kom inn fordi vi hadde det så gøy der inne. Vi satt og spilte kort og preiket skit, som det kalles og lo oss nesten ihjel av vitser og andre morsomheter som vi fant på.

Innimellom dro vi også ned til sentrum og bare gikk og ruslet.

Jeg kunne fortalt mange anekdoter fra tiden min der oppe og ville ikke vært foruten disse opplevelsene i det hele tatt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.