søndag 22. februar 2015

10 ting jeg gleder meg til


Nå kan vi omsider se våren langt der fremme. Tilværelsen begynner å lysne og vi kan snart kaste av oss skjoldet som vi går med gjennom den lange vinteren.

Noen av oss synes jo at vinteren er den beste årstiden, mens andre sliter seg gjennom mørketid og kulde. Noen får også depresjoner i denne sesongen.

Selv sliter jeg ganske mye om vinteren. Når november kommer, fatter jeg ikke hvordan jeg skal overleve vinteren med vettet i behold. Mørketiden føles utrolig påtrengende og jeg har følelsen av at mørket skal overmanne meg og jeg tenner lys med en panisk følelse for at mørket ikke skal innhente meg.

Nå begynner det å bli lysere om ettermiddagene og det kjennes allerede på kroppen. Som dere sikket ser til høyre her, har jeg en nedtelling fram mot våren. I skrivende stund, er det 39 dager igjen og det minker. Jeg pleier å tenke som så at "hver dag som kommer er 1 dag nærmere våren. Det er mye positivt å se frem mot. Det gjelder bare å se det lyse i det mørke og triste.

Jeg har en god del som jeg gleder meg til.

1. Stær-operasjon.
Jeg gleder meg som et barn gleder seg til julaften. Å ha en mulighet til å få en ny linse. Selv om jeg gruer meg noe voldsomt til selve operasjonen, ser jeg frem mot å få friskere øyne.

2. Konfirmasjon
Den 10. mai skal vår kjære niese konfirmeres. Det er rart å tenke på at hun er i ferd med å bli voksen. Tiden går bare så altfor fort innimellom. Hun blir 15 år til sommeren og det er ikke lenge til hun kan begynne kjøreopplæringen.

Jeg lider av en ekstrem sosial angst, men jeg har bestemt meg for å sloss mot denne. Jeg SKAL klare å imot trangen til å avlyse reisen. Jeg nekter å la meg styre av en idiotisk angst.

3. Sommeren
Den 18. mai begynner sommeren for meg. Da er det å se frem til at vi skal dra på vår årlige ferie i Sverige. Det kiler i magen bare jeg tenker på det. Akkurat nå synes jeg den er langt borte,
men vi kan se den blafre et stykke unna.

4. Hund
Vi har enda ikke somlet oss til å skaffe oss hund. Vi har delvis lagt planen på hyllen akkurat nå, da vi har det altfor travelt. Nå planlegger vi hund til neste år, men det har vi jo sagt hele tiden og den er enda ikke kommet i hus. Vi gir allikevel ikke opp planen.

5. Fôring av veps
Nå har det rablet for henne, tenker dere sikkert og det har det kanskje også gjort.
I fjor sommer begynte vi å mate vepser, som har forvillet seg inn i stuen vår og vi syntes det var så artig å se reaksjonene deres, at vi fortsatte med matingen. Vi dreper ikke insekter. Det vi gjør, er å ta litt syltetøy på et asjett, holde det bort til vepsen, for så å sette ut fatet når vepsen er opptatt med å spise. Dette funker fremragende.

6. Nye negler
Hver eneste måned gleder jeg meg til å få nye negler. Jeg har alltid et design i hodet, men når jeg kommer til salongen, blir det ofte annerledes enn hva jeg hadde tenkt. På en positiv måte da. De ansatte er bare så hyggelige og dyktige og jeg blir alltid i godt humør når jeg er der.

7. Kaste parykkene
Håret mitt er begynt å vokse ut igjen, men enda er det lenge til jeg kan kaste parykkene, eller kanskje jeg ikke kaster dem. Det er jo litt gøy med parykker også da. En har ingen problem med frisyren. Har man lyst til å være langhåret ene dagen og korthåret den neste, er det svært så enkelt. Jeg kommer nok til å putte parykker på hodet sånn innimellom.

8. Bli slankere
Det har sklidd litt ut de siste månedene, da jeg har slitt litt psykisk og da er det veldig lett å trøste seg med mat, dessverre.

Jeg var grådig flink i fjor sommer, da jeg holdt en mega-streng diett og jeg skal nok klare å finne frem til den sta damen som jeg har inni meg. Litt for langt inni meg akkurat nå, men jeg skal nok dra henne frem.

9. Helgedagene
Jeg gleder meg faktisk til alle helgedagene er ferdige. Påske, Pinse, Himmelsprett, 17. mai, er ganske så intensive og påtvungne dager der alt er litt på halv 8. Jeg har ofte følelsen av at jeg må holde pusten og dykke ned i disse dagene.

Det er litt mange av dem.

10. Naturen
Det siste og ikke å forglemme, det viktigste punktet akkurat nå, blir å se de første sneklokkene og blomstrende seljetrær. Vi bor høyt oppe og er litt seinere med blomstringen på våren. Det er like fascinerende hvert eneste år, å se naturen bli levende igjen, etter en lang vinter. Når jeg ser det brune gresset og de nakne, triste greinene, klarer jeg nesten ikke å forstå hvordan det kan bli grønt på trærne, blomster og grønt gress, men det kommer litt etter litt.

Ha en fin vinterdag videre.



1 kommentar:

  1. Kjempekoselig å lese innlegget ditt!

    Da har du mye å glede deg til, og det er kjempekoselig å ha noe å se frem til :) Jeg passer på å gjøre det koselig om kveldene når det er høst og vinter, og mørkt ute ved å tenne levende lys. Det er jo kjempekoselig :)

    Har selv mye å se frem mot utover våren :)

    Ønsker deg en kjempefin mandagskveld, og ei kjempefin og god uke videre :)

    Bloggklem fra Toril

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.