lørdag 7. februar 2015

Hvorfor må man krangle slik...?


På en Facebook-side, som jeg er medlem av, har jeg fått med meg en forferdelig krangel 2 bloggere imellom. Hva som startet denne krangelen, vet jeg ikke og jeg tar ikke parti for noen. Jeg synes bare slikt er vannvittig trist. Jeg har vært inne og lest litt på disse to bloggene og får helt vondt inni meg over måten som de beskriver og kaller hverandre.

Nå er ikke jeg psykolog, men å være vitne til en krangel, gjør meg oppgitt. Hvor er det blitt av respekt, toleranse og støtte? Vi som blogger burde heller bruke tiden på å poste positive kommentarer. Jeg har fått endel stygge kommentarer på bloggen min samt på mail. Slike kommentarer tillater jeg ikke på bloggen min og sletter dem med en gang, uten å svare på dem.

De som har fulgt bloggen en stund, husker sikkert 2 episoder der jeg var, kanskje litt for frittalende og folk reagerte så sterkt at jeg nesten ble redd. Jeg ba om unnskyldning, men det ble ikke godtatt og hetsen fortsatte. Til slutt tok jeg ned bloggen for å rydde opp i den og den kom tilbake under ny adresse. Jeg er vel blitt litt mykere i kantene ettersom tiden har gått, men jeg er fremdeles frittalende og sier det jeg mener, innpakket.

Jeg er faktisk blitt sterkere som person etter den stormen som jeg ble utsatt for. Heldigvis. Jeg kunne like godt knekt sammen, men tillot meg ikke å gjøre dette.

Når det gjelder disse to som krangler sånn, mener jeg at en av dem faktisk må trekke seg litt unna, slik at stormen går over, ellers kommer jo begge to til å tape på dette. Jeg vet det er vanskelig, men en må allikevel ta skrittet. Ingen har godt av å krangle, uansett. Man blir stresset, musklene strammer seg i nakke og skuldre, pusten blir kortere, kjeven blir strammere siden man biter tennene sammen, hodepinen blir verre og stresset på hele kroppen øker.

Når man er i krangel med noen på internet, er det kanskje en idè å la være internet en stund. Til slutt vil stormen gå over og man sitter og lurer på hvorfor man egentlig kranglet. At vi mennesker har evnen til å si "unnskyld" og "tilgi meg", er den største gaven vi kan få.

Når EN person klare å si dette til et annet mennesket, har vi kommet langt.


2 kommentarer:

  1. Tusen takk for et kjempebra innlegg fra deg! Dette er bare til skjemmes av, og jeg blir flau når jeg vet at dette er damer som er i 40-50 årene!

    Jo da. Det hele begynte et par dager før nyttårsaften, da en blogger skrev et innlegg på bloggen sin om at hun likte å ta botox, restylan og var for å operere seg. Jeg har selv hele tiden ment at det blir opp til hver enkelt hva de vil gjøre, men at jeg personlig aldri ville gjort dette. Det samme skrev den eldste av de to som har drevet og kranglet også, og kommentaren hennes var saklig og fint begrunnet. Den yngste bloggeren tålte ikke å høre det, og hun var i forsvarsposisjon med en gang. Den eldste bloggeren takket for seg i kommentarfeltet, fordi hun mente at de hadde vidt forskjellige syn på dette, og noen minutter senere kom den bloggeren som hadde hatt diskusjonen inn på kommentarfeltet på den eldste bloggeren sin blogg, og hun begynte å kverulere der. Slik har det bare fortsatt frem til. 08.01.15 da det roet seg et par dager, før det braket løs igjen :(

    Det verste er at hun ene bloggeren trekker inn helt utenforstående som ikke har noe med krangelen å gjøre.

    Jeg synes det er pinlig med stor P dette her, men det er da jeg takker meg selv fordi at jeg ikke blogger ved blogg.no! Jeg skjønner ikke at blogg.no tillater dette en gang, men de tjener jo penger på slike ting, og det er dessverre en krangling som drar lesere.

    Det er mange blogggere i 40+ på blogg.no som har mistet lysten å blogge pga dette, og når det shoutes innlegg den ene høyere enn den andre.

    Huff :( Kjempetrist å høre at du ble utsatt for noe slikt :( Jeg også, og denne bloggeren holder på fremdeles den dag i dag :(

    Det som er så synd, er at enkelte bloggere tror alt av innlegg handler om dem selv, samme hva de leser. Selvsagt er noen kjempeflinke å provosere frem bråk og krangling. Det fikk jeg høre på mitt siste innlegg jeg skrev i bloggen min at jeg provoserte med innlegget mitt, og innlegget mitt handlet ikke om blogg en gang, for den episoden jeg forteller om skjedde 2-3 år før jeg begynte å blogge, og 2 år før jeg begynte på facebook.

    Slike nettroll er energivampyrer, for de suger kreftene fra en, og jeg er sjeleglad for at jeg ikke blogger fra blogg.no.

    Jeg håper det blir rolig nå på blogg.no med bloggkrangelen!

    Ønsker deg en kjempefin lørdagskveld :)

    Purr, purr fra Toril og kattene

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.