tirsdag 1. januar 2013

Moffelitens tips til vellykket hjortestek

Jeg tenkte jeg skulle dele fremgangsmåten til en vellykket hjortestek og andre type steker. Jeg forsøkte denne metoden i går og den fungerte utmerket. Jeg har aldri fått steken saftigere enn det jeg klarte i går.


1 - 2 dager før du skal ha steken i ovnen. smører du den inn med salt og pepper, pakker den inn i aluminiumsfolie og legger den i kjøleskapet.

Samme dagen som du skal steke den, tar du den ut ca 1/2 time før den skal inn i ovnen. Skjær opp 3 - 4 gulrøtter i passelige biter og del en 1/2 stor løk i 4 deler.

"Svi" steken raskt i stekepannen, da blir yttersiden forseglet slik at kjøttet unngår å bli tørr.

Legg løken og gulrøttene rundt steken i langpannen. Hell på vann. Sett inn steketermometer slik at spissen er i midten av steken.

Forvarm ovnen til 80 grader og sett inn langpannen. La kjøttet stå i ovnen til termometeret viser 60 grader (andre typer stek trenger sikkert andre grader). Det er svært viktig at kjøttet stekes på så lav temperatur for å unngå at det skal bli tørt.

Ta steken ut. La termometeret være i steken slik at minst saft renner ut. Pakk steken i aluminiumsfolie. La folien være på til steken er klar til å skjæres opp, først da fjernes steketermometeret.

Serveres med poteter og fløtesaus med tyttebær og enebær.

Nyt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.