fredag 28. november 2014

10 ting som gjør meg glad i adventstiden

Det er mange ting som kan gjøre en glad når julen kommer. Mens jeg har holdt på å gjøre huset klart til advent, har tankene surret rundt hva som gjør meg glad ved juletider.

Her er noen

1. Julemusikk
Jeg gleder meg hvert eneste år til å tømme mp3 for helårsmusikken til fordel for julemusikken. Jeg har mange julefavoritter, så det er vanskelig å trekke frem noen spesielle. Noen av de jeg bare MÅ høre på, er Julekveld i Skogen, Hanne Krogh, Placido Domingo, Helene Bøksle og Karsten Kloumans kor og orkester. Det sistnevnte gir meg klump i halsen fordi mine kjære, kjære besteforeldre hadde denne på plate.

2. Julesne
Det må nesten være sne til jul. Alt blir så mye mer høytidsstemt selv om sneen godt kan forsvinne i romjulen.

3. Jul i Skomakergata
Finnes det noen koseligere julekalender? Jeg tror neppe det. Denne kalenderen har alltid vært min favoritt. Den ble første gang vist i 1979 og tro det eller ei, denne serien fikk meg til å få øynene opp for hvor godt persille smaker.


4. Julehefter
Da vi ungene var små, begynte mor å kjøpe julehefter. De hun pleide å kjøpe var Stomperud, Smørbukk, Vangsgutane, Fant, Blondie, Snøfte Smith, Fiinbeck og Fia og Donald Duck's julehefte. Vi virkelig koste oss da vi satt rundt omkring i stuen og leste julehefter mens vi gomlet på julebrød om morgenen julaften.

Jeg kjøper fremdeles julehefter. Jeg ville ikke vært foruten disse herlige historiene.

5. Julemat
Jeg har aldri vært særlig glad i pinnekjøtt. Ikke svineribbe heller, for den saks skyld. Etter jeg ble vegetarianer, slipper jeg heldigvis å spise dette, selv om jeg liker duften av julematen. Jeg spiser mye heller tilbehøret og har mer enn nok med det.

Pinnekjøtt dufter jo jul til de grader og jeg blir selvsagt glad når kjøttet står og damper på komfyren. I år blir det hjortestek på julaften (jeg spiser selvsagt bare tilbehøret). 

Det jeg liker aller best når det kommer til julebakst, er goro og delfiakake. Sistnevnte er jo bare fett, men gu' så godt det fettet er.

6. Julekort
Jeg synes det er utrolig koselig å få julekort, uansett hva som står på kortet. Jeg blir like glad for "God Jul og Godt Nytt År" som for et mer utfyllende kort. Dessverre har jeg en svært liten bekjentskapskrets og vi pleier ikke å sende hverandre julekort siden vi bor i samme byen.

Det er sikkert flere enn meg som savner å få julekort, så kanskje jeg starter en "Send et Julekort"-gruppe på Facebook.

7. Mørketid
Ja, tenk det. Moffeliten er glad i mørketiden, men det er med forbehold at det KUN gjelder i desember. Det finnes ikke noe koseligere å rusle hånd-i-hånd i julepyntede gater med den du er glad i. Butikkvinduene er fulle av julepynt, ikke om da jeg var barn, men julepynt er julepynt. Det er lys overalt og er vi heldige, står det noen og spiller julesanger (ikke på trekkspill).

Etter å ha ruslet rundt litt, kan stikke innom en restaurant og spise en god julemiddag for etterpå å dra hjem for å sette seg foran peisen med hver sitt krus med Gløgg.

8. Adventskalendere
Til og med haug-gamle damer som meg har julekalender. Jeg synes det er så koselig når jeg står opp om morgenen. Jeg lager meg litt kaffe, tenner litt lys og åpner julekalenderen og spiser sjokoladen som er i den mens jeg har frokost og ser på en episode av Jul i Skomakergata. Det finnes ikke en bedre måte å starte dagen på, spør dere meg.


9. Gjøre huset klart til jul
Dette synes jeg er gøy. Vi henter opp juledekorasjonene fra boden, stryker de gamle og gjerne litt slitte juledukene, som jeg ikke klarer å kvitte meg med pga nostalgi. I denne tiden er det faktisk gøy å rydde og tørke støv. Da begynner jeg i ene enden av stuen og flytter meg i en slags sirkel fra den ene enden av stuen til den andre mens jeg rydder, støvtørker, stryker duken som skal på det aktuelle bordet og i tillegg graver nedi julepynt-eskene etter den riktige julepynten som skal være på akkurat det stedet.

10. Førjulsbesøk
Åh det er så koselig. Hvert år tar vi turen til Fitjar med julegaver til tantebarna og svigerinne. Vi kommer virkelig i julestemning når vi setter oss i bilen for å leke førjulsnisser. I begynnelsen var de på besøk til oss, men nå er det omvendt. Vi drar på besøk til dem.

I bilen sitter vi og hører på julemusikk som vi har med på mp3-spilleren og vi gauler med av full hals. Hverken jeg eller min man kan skryte av opera-stemmer, men vi synger med så godt vi kan likevel og med våre egne tolkninger.

Selv om adventstiden er travel og mange, inklusivt meg selv, holder på å gå av skaftet pga stress. Allikevel må vi huske å kose oss sammen med venner og familie. Jeg pleier å si at advent er en tid for å pleie vennskap og julen er en tid for å være sammen med familien.

Kjenner du noen som er ensomme? Ta og inviter dem på kafè, eller aller helst en koselig kveld hjemme hos deg, der du serverer kaker eller middag og ikke minst koser dere sammen med prat. Dette er noe alle vil sette pris på




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.