søndag 19. april 2015

Litt DIY


I dag fant jeg ut at det var på tide å vise litt av DIY prosjektene mine. Jeg har holdt på å putle med endel ting den siste tiden. Som vanlig er det "putlingen" som opptar tiden min, istedet for mer vettige ting.

Jeg mister utrolig mye fokus og setter jeg meg ned for å hvile ryggen, kan du garantere at det blir leeenge før jeg reiser meg opp igjen.

Som vanlig har jeg holdt på med flere prosjekt samtidig og her er noen av dem
Kumihimo
Det nærmer seg 17. mai og jeg er begynt å komme i stemning. Jeg har holdt på med et armbånd i rødt, hvitt og blått. Det er ikke ferdig enda. Det skal jo festes endefester og lås, samt at det skal henge 3 perler i de samme fargene.

Jeg er ikke så veldig flink med dette enda. Jeg har en tendens til å flette for stramt, men øvelse gjør mester. I morgen bærer det avgårde til Panduro Hobby for å skaffe en ny forsyning med nylon-tråd, så skal jeg se om jeg kanskje kan få til å lage et mer avansert mønster.

Trådene og knutene skal klippes av etter
at endene er limt, så skal det settes på
endefester og en fin lås
Kumihimo er ikke så vanskelig som det ser ut. Alle kan lage dette. Til og med små barn og det er en fin ting å holde på med foran tv'en.

Hvis du har lyst til å lære denne teknikken, ligger det en mengde tutorials på Youtube.

Litt senere vil jeg presentere forskjellige mønstre, så det er bare å følge med på bloggen.

Om du ikke får det til i begynnelsen er det bare å trekke trådene fra hverandre og begynne på nytt.

Vi nærmer oss 17. mai og endel av smykkene bærer nok litt preg av akkurat det.

Dette tubeskjerfet skulle jeg egentlig hatt ferdig til påske, men pga at jeg hele tiden slapp ned masker (grmf...), så ble det ikke ferdig før for noen dager siden.

Skjerfet består av 60 masker og på hver side er det strikket 6 masker i rillestrikk. Dette skjerfet skal syes sammen i endene, men det venter jeg med til jeg har fått synet tilbake.

Garnet er Safir


Det blir også noen pulsvanter. Jeg pleier å strikke frem og tilbake, da er det ikke så fort å slippe ned masker.
Disse pulsvantene er strikket i helpatent og på det lille håndleddet mitt passer det med 32 masker.
Denne fine kanten får du til ved å snurre tråden som du strikker med, rund oppleggsmaskene etterhvert som du strikker 1. omgang.

Jeg har brukt 2 "snurrer", men du kan bruke så mange du vil.

Disse øynene har ligget klare til å settes inn i smykker, i lengre tid. Jeg har bare ikke hatt tid til å ta meg av disse.

Disse øynene skal legges ut for salg, men akkurat nå er Epla-butikken stengt siden jeg ikke ser godt nok til å holde på med smykker.

Jeg gleder meg virkelig til å komme igang med produksjonen igjen og håper at operasjonene går greit. En har jo litt angst for at noe skal gå galt og at man kommer til å miste synet.

Jeg får trøste meg med at det er rutineoperasjoner og at det helst vil gå bra.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.