søndag 24. november 2013

10. plater som garantert får deg i julestemning

Jeg fikk lyst til å anbefale noen juleplater som du garantert vil komme i julestemning av. Disse er hvertfall mine absolutte julefavoritter.

1.

Dette er en utrolig vakker juleplate med sacrale sanger. Mine favoritter er "Benedictus" og "Abide With Me". Jeg kommer i sånn julestemning av denne platen og disse salmene gir meg gåsehud, men nå er jo "Abide With Me" min favorittsalme også.

Er du i en litt høytidelig stemning, bør du sette på denne og bare nyte den.

2.

Vi kan ikke komme utenom denne platen. Dette er en klassiker. Jeg får den absolutte julestemningen når jeg setter på denne cd'en mens jeg har fyr i peisen og storkoser meg med et krus gløgg. 

Mine favoritter her er "Julekveldsvise" og "Sonjas Sang Til Julestjernen".

Vi kan ikke komme utenom Hanne Krogh når vi skal feire jul.

3.

Dette er nok en ganske så ukjent juleplate, hvertfall for oss i Norge. Jeg fikk øynene opp for dette koret da de deltok i filmen "Mathieu et Les Choristes". 
Dette er et veldig flott guttekor og jeg kan varmt anbefale denne platen. Mine favoritter her er bl a "Mon Beau Sapin", "Vive Le Vent" og "Minuit Chrètiens".
Personlig liker jeg ikke så veldig godt korsang, men så dyktige gutter skal man lete lenge etter.

4.

Akkurat som Hanne Krogh, kan vi ikke komme utenom denne cd'en. DENNE gir deg den julestemningen, som du trodde du hadde mistet, tilbake. Alle kjenner vel historien om Putti Plutti Pott, så jeg skal ikke si noe om denne, men jeg kan hverfall si at denne står i hylla og spilles flittig i førjulstiden.

5.

Vakker juleplate med vår alles kjære Placido. Denne dyktige og ikoniske operasangeren har en egen evne til å komme under huden på deg med stemmen sin. Jeg har alltid likt denne sangeren og mykheten i stemmen hans gjør at du virkelig setter deg ned for å lytte på denne platen.

Jeg kjøpte denne på 80-tallet og den har vært en favoritt hele tiden. Det er mange gullkorn her, men de som jeg synes er de vakreste sangene, er "A Medley Of Christmas Carols", "O Joyfull Children" og "Once Again It's Christmas Time This Year".

6.

Denne cd kommer i 2 deler. Volume en og 2. Her er det bare norske julesanger i en herlig blanding. Jeg kan nevne Nora Brockstedt, Olav Stedje, Arne Bendiksen, Rolf Just Nilsen, NRKs Studiokor og mange, mange andre. Det er alt fra sakrale sanger/salmer og til morsomme sanger, som f eks "Julekveld i Skogen".

7.

Dette er en vakker og stemningsfull samling av nye og gamle julesanger. Helene Bøksle har en stemme som ikke hører til i denne verden og det er svært vanskelig å plukke favoritter fra denne platen, men etter å ha hørt igjennom cd'en x antall ganger, synes jeg at "Lys Til Nattsvart Jord" og "Julen For Meg", er mine favoritter. Denne cd'en pleier jeg å spille MASSE i desember og jeg anbefaler denne på det varmeste.

8.

Denne cd'en kjøpte jeg engang på 80-tallet. Dette er en samling av julesanger fremført av noen av de beste operasangerne som vi hadde på den tiden. Denne platen ble solgt til inntekt for SOS Barnbyer, hvis jeg ikke tar feil.

Dette er juleplaten for oss operaelskere og av mine favoritter, kan jeg trekke frem Edita Gruberova sin versjon av "Leis Rieselt Der Scnee" og Katia Ricciarellis "Mille Cherubini in Coro" som mine favoritter.

Om denne cd'en er å få tak i lengre, er vanskelig å si. For de som har lyst på den, anbefaler jeg å forsøke Amazon eller Ebay.

9.

Denne cd'en er en lydbok med små historier fra Alf Prøysen sitt repertoar. Her har du "Snekker Andersen og Julenissen", "Den Vesle Bygda Som Glemte At Det Snart Var Jul" og mange andre koselige historier. Lydboken inneholder 15 spor som du kan kose deg med.

10.

Og tilslutt, ikke minst denne. Dette er en allsang-plate med teksthefter inni coveret. Her kan du synge med av dine lungers fulle kraft og platen inneholder absolutt alle av de kjente og kjære amerikanske juleklassikerne.

Her vil jeg ikke dra frem noe spesielt spor, da alle er like bra. Grunnen til at jeg er så glad i denne platen, er at jeg kan huske den fra barndommen min og lille Moffe sang med av full hals selv om hun var altfor liten til å kunne engelsk.
Denne platen ble sent fra ming grandonkel i Amerika til min mormor og det er derfor jeg har så gode minner fra den.


Håper dere finner noe som dere liker her og hvis dere har egne favoritter, er det koselig om dere vil dele disse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.