lørdag 2. august 2014

Nordmenn altså...

Hva i himmelens navn er det som feiler nordmenn? Hvorfor klarer de aldri å rydde etter seg? Er det arroganse? Er det giddeløshet?

Jeg vet ikke, men jeg tror det er en kombinasjon av disse to. "Nei, vi gidder ikke rydde etter oss. Det får andre ta. Det er vel derfor vi har folk som gjør dette" også den mer kjente "Det ligger jo en masse boss der fra før og da gjør det ikke no om vi også legger noe lite fra oss på samme plassen".

At folk overhode har den holdningen forundrer meg noe voldsomt. Er det ikke vi nordmenn som skal være så miljøbevisset og har bygget hus som skal være sunne for miljøet og kjører rundt i el-biler til den store gullmedaljen? Allikevel driter folk i naturen. Bokstavelig talt.

Jeg er litt omvendt. Jeg bryr meg ikke så mye om den globale miljøsaken. Jeg er mer opptatt av de små tingene. Det som er litt rart, er at alt rusket som ligger i gatene søndags morgen og søppelet som samler seg opp på badestrendene om sommeren, mest sannsynlig er begått av ungdommer. Jeg har vanskelig for å tro at det er voksne folk som står bak all dritten som ligger rundt søppelspannene. Det er jo syndebukker i den kategorien også, men uansett så er det ille.


Hvorfor er det så vanskelig for folk å ta med seg søppelet sitt hjem og kaste det i sitt eget søppelspann, hvis det søppelspannene er fulle f eks på stranden? Jeg er fullt klar over at engangsgriller er kokvarme etter bruk, men det er bare å ta med seg en metall-bøtte evt en plastbøtte hvis en har kjølt ned grillen med vann før en putter den i bøtten. Det skal ikke mer til. Jeg har selv gjort det og jeg kan garantere at det ikke er vanskelig, men det kan hende at for enkelte er det et problem som de ikke skjønner hvordan de skal løse.

Det har jo vært snakk om å forby salget av disse grillene og er det det som må til, må vi bare godta det. Dessverre går det utover oss som klarer å rydde etter oss også, men det får så være. Da får vi heller lage et lite, koselig bål i strandkanten i stedet.

Jeg har alltid forundret meg over nordmenns likegladhet når de kommer til å kaste fra seg søppel. Selv klarer jeg ikke å kaste fra meg en tyggis engang. Jeg venter til jeg kommer til et søppelspann. Det gjelder også hvis jeg bærer på noe som skal kastes når jeg er ute på tur.

Hundeposer klarer jeg faktisk også å bære med meg til nærmeste søppelspann uten videre problem. Jeg begriper ikke hvordan folk kan ha helse til å ha hund og stelle den når de ikke orker å bøye seg for å plukke opp etterlatenskapene til hunden. "Bæsjen forsvinner med tiden", er en av de mer kjente uttalelsene. "Dette er oppløselige poser, så de kan bare bli liggende", er en annen også har vi den som en nabo av meg i Fyllingsdalen kom med: "Jeg pleier å kaste alle hundeposene mine her nede. Da er det ingen som finner dem". Du skal høre myre før ørene detter av.

Noen er mer morsomme enn de selv er klar over. Lol...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.