torsdag 7. august 2014

Throwback Thursday - Nynorsk Ordliste

En ny Throwback Thursday her på bloggen. Denne gangen er det Moffelitens forklaring på nynorske ord. Jeg har tidligere mottatt både positive og negative tilbakemeldinger på slike innlegg. Folk må jo få lov til å komme med synspunkt og noen kan være ganske konservative når det kommer til taleformene bokmål/nynorsk.

Jeg vokste opp med nynorsk på skolen, men gikk ganske fort over til å bruke bokmål, selv om jeg kommer fra en ganske så kraftig nynorsk-kommune. Jeg har oppdaget etter alle disse årende som bokmålbruker, sliter mer med å omstille meg til nynorsken og Haukelande Sjukehus høres helt feil ut i mine ører. Jeg har alltid vært innlagt på Haukeland SYKEHUS før i tiden, før det ble universitetssykehus.

Jaja, enough of that. Her er Throwbacke innlegget:

torsdag 6. februar 2014


Nynorsk ordliste del 3



Motemolo - en molo som stopper strømmen av moter fra utlandet

Ordskifte - når man forsøker å ta tilbake noe man har sagt

Døyelegheit - leilighet som er klar for riving

Falskleik - noe en tror en leker, men så gjør en egentlig noe helt annet...

Forhøgja - skaffe høy til husdyrene

Forkjærleik - å være veldig glad i mat

Føreseieleg - en som er for seg og prater mye



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.