lørdag 9. mai 2015

Smertefritt...?


Klar til innsats...
De som påstår dette, skulle hatt et spark bak. Det er ikke smerterfritt. Hvertfall ikke etterpå.

Selve operasjonen var jo smertefri, men ikke uten ubehag for meg. Ubehaget bestod i at jeg ikke klarte å holde øyet i ro og jeg fikk gjentatte beskjeder om "å slappe av" og puste med magen. Det er lettere sagt enn gjort. Jeg har utrolig stive og spente muskler i utgangspunktet, så jeg klarer bare ikke å slappe nok av i musklene om jeg aldri så mye vil.

Jeg fikk beskjed om å se på et fast punkt hele tiden og så skulle legen flytte på øyet etterhvert. Problemet mitt var at så snart han flyttet på øyet mitt, flyttet jeg det tilbake til punktet jeg skulle se på. Det skulle jeg ikke gjøre. På grunn av dette, måtte legen jobbe litt ekstra hardt med meg før han fikk linsen på plass.

Før selve operasjonen ble jeg preppet. Jeg fikk en vival, som ikke virket i det hele tatt. Hvorfor de gir dette medikamentet istedet for muskelavslappende, forstår jeg ikke. Legen sa til meg at hvis jeg spenner musklene i kroppen, vil også øyemuskelen bli spent.

Etter en halv time, ble jeg hentet inn til operasjon. Jeg ble plassert i en spesiell stol og armene mine ble festet til armlenene slik at jeg ikke skulle uforvarende ta hendene opp til øyet. Jeg kan innrømme at jeg følte meg ganske så forsvarsløs der jeg lå.

Jeg var skikkelig glad da operasjonen var ferdig og jeg kunne bli trillet ut på hvilerommet. Der skulle jeg ligge med øynene igjen i 10 minutter.

Dette er linsen som settes på plass i øyet
Det var godt å komme ut til venterommet etterpå, der min kjære ventet på meg. Drosje ble bestilt og vi dro tilbake til bygarasjen, der vi hadde bilen stående. Det ble en hjemreise med lukkede øyne og i går kunne jeg ikke åpne øynene i hele tatt. Dette var fordi det opererte øyet var hovnet opp samt at det stakk i det.

Stikkingen kom av at det ble laget et lite snitt i hornhinnen, på størrelse med en sprøytenål. Heldigvis gror et slikt snitt fort og jeg merker det allerede i dag, at det ikke er så smertefullt, men jammen var det vondt i går.

Koppen beskytter øyet
Dette bildet ble tatt i dag tidlig, før jeg fjernet koppen som er satt på for å beskytte øyet. Jeg kan ikke si at jeg følte meg så veldig elegant der jeg stavret avgårde mens jeg holdt meg fast i min kjære.

Jeg har fått beskjed om at jeg skal ta det rolig i en uke fremover. Jeg får ikke bøye meg fremover og/eller løfte tungt, så jeg er glad jeg har en som kan hjelpe meg.

Jeg må også vente med sminke i minst 14 dager etter operasjonen, men nå skal jeg ha en ny operasjon den 19. mai, så det blir en måned uten sminke og jeg ser ut som en gammel, gretten dame for tiden. Akkurat det hater jeg, men må man gå uten sminke, så får man bare finne seg i det.

Jeg har nå begynt på øyedråpene som jeg skal bruker 3 ganger daglig i 3 uker fremover. Dvs 6 uker tilsammen.

Ikke lett å forsøke å se intelligent ut
etter en slik operasjon...
Koppen ble fjernet i dag tidlig og det tok et par timer før jeg klarte å få opp øynene. Det stakk fremdeles i venstre øyet, men nå har det så godt som gitt seg og jeg ser nå hvertfall.

Jeg kan merke at synet har blitt en liten prosent bedre, men jeg ser fremdeles tåke og er litt smånervøs, men jeg fikk beskjed om at det kunne ta flere dager før synet var på plass.

Vi får håpe det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.