mandag 3. mars 2014

Middagen i går


I går ble det ferdig-snitzel til middag. Vi tok rett og slett og dro på Meny og kjøpte Annama sin snitzel. Jeg orket bare ikke lage skikkelig middag pga at jeg var så plaget med smerter i nakken og skuldrene. De siste ukene har jeg ikke kunnet stå i mer enn toppen 2 minutter.

Annama sin vegetariske snitzel var kjempegod. Jeg stekte den raskt på god varme, da blir ikke snitzelen så tørr. Jeg er så glad jeg fant ut at Meny har vegetarprodukter. Da slipper jeg å lage alt fra grunnen av når jeg ikke er så bra i kroppen. Jeg regner med at grunnen til at jeg har vært så dårlig, er at jeg har hatt diabetes i over 40 år og jeg må innrømme at jeg ikke er noen flink diabetiker. Dette er grunnen til at jeg ikke er medlem i Diabetesforbundet, men dette er en annen historie.

Tilbake til middagen: Jeg synes det var leit at den ble spolert av den ekle frossen soppen. Kommer aldri til å kjøpe dette produktet igjen. Jeg fatter ikke at det faktisk finnes folk som klarer å spise det der.

Jaja, dem om det. Her er hvertfall middagen og oppskriften på grønnsaksblandingen:

Jeg hadde så store smerter i nakke og
skuldre at jeg ikke kom meg opp fra
sofaen for å ta grønnsaksblandingen  av
komfyren. Derfor ble den litt svidd.
Oppskrift på grønnsaksblandingen:

Vårløk, evt gressløk
Sjalottløk
Østerssopp
Paprika
Brokkoli
Poteter
Squash
Ha alt i stekepannen og stek det til grønnsakene er møre. Enkelt.



Den vonde ryggen min går dessverre utover matlagingen min. Jeg klarte ikke å komme meg opp  av sofaen i tide for å redde blandingen, men den var god allikevel.

Til dessert ble det fastelavns-boller. Dessverre ikke hjemmelaget det heller. Jeg er ikke sterk nok til at jeg klarer å elte en deig (gleder meg til jeg får kjøkkenmaskin). Jeg har hvertfall klart å sette preg på bollene, da jeg hadde tynne skiver med marsipan under kremen. Det var ordentlig godt og kan anbefales varmt.

Her er hvertfall oppskriften på bollene hvis jeg HADDE bakt dem...


Oppskriften på disse bollene er hentet
fra den gamle skriveboken min som jeg
brukte da jeg gikk i 7. klasse
på ungdomsskolen
1/2 l hvetemel
2 ss sukker
1/2 ts kardemomme
3 ss margarin/setersmør
2 dl melk
25 gr gjær

Disse lager man slik som man bruker å lage boller og brødeig.
Bland først sammen mel, sukker og gjær.
Smelt smøret og ha det oppi melken som varmes opp til ca
40 grader.
Smuldre gjæren oppi og rør rundt til denne er oppløst.
La deigen heves i noen timer.
Form bollene og pensle dem med vann/eggehvite.
Sett bollene på stekebrett og hev dem over
vanndamp i ca 10 minutter.
Sett stekeovnen på den temperaturen som er ment for
steking av boller. Temperaturen kan variere fra
komfyr til komfyr.
Stek dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.