lørdag 20. september 2014

Finnes det egentlig vegetarianere/veganer?

Jeg har oppdaget, til min store forskrekkelse, at jeg egentlig ikke er vegetarianer i det hele tatt. Jeg spiser ikke dyr, det er greit nok, men det finnes dyreprodukter i alle mulige varer også i noen som du ikke trodde inneholdt dette.

Det er både godt og trist når man oppdager slike ting. Det er godt fordi man kan gjøre noe med det og trist fordi man har brukt produkter som inneholdt døde dyr. Jeg vet jo at hudkremer og andre skjønnhetsprodukter inneholder rester av dyr, f eks snegler. Ost gjør også dette, hvertfall ost som inneholder animalsk løype.

Å være en tro vegetarianer krever krefter og ikke minst tid. En skal undersøke om hver eneste lille ting en kjøper, inneholder dyre-rester. Å unngå bruk av produkter som inneholder slike rester, er rett ut sagt umulig. En klarer det ikke uansett hvor mye en strever. SKAL man klare det, må man ha tid, krefter og penger.

Det dukket opp en liste på kg for noen dager siden, som viser hvilke varer som vegetarianere skal holde seg unna.

Disse delene av kveget brukes til:

Hjerne
Anti aging krem
Medisiner

Bein/knokler
Raffinert sukker
Kull
Gjødsel
Glass

Hår
Filter til aircondition
Børster
Filt
Isolasjon
Plaster
Tekstiler

Hud
Gelatin
Smakstilsetninger
Neglefiler
Sheetrock
Tapet
Lim
Medisiner
Godteri
Konfekt

Fett
Tyggis
Stearinlys
Vaskemidler
Tøymykner
Deodorant
Baberskum
Parfyme
Dyremat
Sminke
Kremer og bodylotions
Fargestifter
Maling
Olje og smøremidler
Biodiesel
Plastikk
Impregneringsmidler
Sement
Keramikk
Kritt
Eksplosiver
Fyrverkeri
Fyrstikker
Gjødsel
Frostvæske
Isolasjon
Linoleum
Gummi
Tekstiler
Medisiner

Avføring
Gjødsel
Nitrogen
Fosfor

Melk
Lim
Plastikk
Sminke
Medisiner

Indre organer
Strenger til musikkinstrumenter
Strenger til tennisracket
Hormoner, enzymer, vitaminer
og annet medisinsk utstyr

Hover/horn
Lim
Plastikk
Dyremat
Gjødsel
Fotofilm
Sjampo og balsam
Neglefiler
Laminat
Kryssfiner

Blod
Pasta
Kunstige/imiterte egg
Kakemiks
Farge og blekk
Lim
Mineraler
Medisiner
Laboratorie-materiell

Jeg må ærlig innrømme at jeg bruker skinnprodukt, men disse hadde jeg fra før jeg ble vegetarianer. Spesielt Mulberry-vesken min. Jeg har betalt så mye for den at jeg nekter å selge den. Jeg elsker den vesken. Sko av skinn bruker jeg fordi jeg har diabetes-føtter som trenger sko av god kvalitet, så i det stor og hele regnes jeg vel ikke som vegetarianer da jeg også bruker sminke fra Guerlain og jeg har ingen anelse om disse er testet på dyr eller ikke.

Denne sminken er ganske dyr og jeg har bestemt meg for å bruke den opp før jeg kaster den.

Ellers er jeg vel vegetarianer. Hvertfall nesten tror jeg...




2 kommentarer:

  1. Dette syns jeg er bra skrevet, å jeg skjønner godt hva du mener. Har aldr tenkt over dette før ang veggis. Trodde det var enkelt å styre unna kjøtt osv, men nå når jeg leser hva du skriver er det egentlig ganske vanskelig å styre unna alt med tanke på at det er mye rart i ting å tang som du sier. Ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
  2. Det er dessverre helt umulig å være reindyrka veganer. Skal en være det, må en faktisk leve isolert i en hytte i skogen og spise bær og nøtter, men det er jo ikke helt bra det heller fordi trærne har mange insekter som beboere, så det er faktisk en umulig kabal... Ha en fin dag du også §:o)

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.