mandag 1. september 2014

Moffelitens Kjepphest

De som har lest bloggen en stund, kjenner min holdninge til denne menneskearten. De er en stor plage for alle unntatt seg selv. De setter gående, bilister og dyr i fare med måten som de forsøker å komme i form på.

Nei, jeg snakker ikke om etnisitet, men om vår alles plage SYKLISTENE. Nå skal jeg ikke ta alle under en kam. Jeg snakker selvsagt ikke om de vanlige syklistene som sykler i normalt tempo. Jeg snakker om kondomsyklistene.

Hva ER det som gjør at disse "trafikkantene" ikke evner å ta hensyn til de andre trafikkantene? De hyler og skriker om at gående og bilister ikke tar hensyn til dem, men hvem er det som sykler flere i bredden,  uten å forstå at de er en del av trafikk-bildet og må vise hensyn til andre?

For ikke så lenge siden opplevde jeg, som gående i Kvernabekkvegen her i Fana, at det kom 3 syklister mot meg og selvsagt syklet de 3 i bredden på den smale veien. Jeg holdt meg til siden, men allikevel var det cm om å gjøre at jeg ikke ble påkjørt. Rett nedenfor her jeg bor, er det noen skarpe svinger. Heldigvis er det gangvei der. Selv om det er ganske skarpe og derfor uoversiktlige svinger, presterer syklistene å komme susende på INNSIDEN av svingen. At folk ikke er blitt påkjørt av disse tohjulingene på denne veien, er vel mer eller mindre et under.

Det er faktisk ikke forbudt å sykle flere i bredden, utrolig nok. Det er jo en selvsagt ting at en slik sykling skal være lovstridig. Først setter de bilister og gående i fare, men de setter også seg selv i fare med å sykle på denne måten.

Kondomsyklistene unnskylder seg med at "vi må jo trene..." Ok. Da vil jeg spørre: Er det iorden at rallykjørere også "trener" på vei til butikken og til-og-fra jobb? Det kunne jo blitt litt morsomt siden slike sjåfører også må ha trening.

Myndighetene burde virkelig ta sykkel-problemet på alvor. I tillegg til de regler som finnes i dag, burde det også være:

* Fartsgrense på 15 km/t på gang og sykkelveier.

* 3 sekunders-regler også for syklister.

*Påbudt med speil og ringeklokke på alle sykler.

* Forbud mot å sykle flere i bredden.

Til slutt har jeg en oppfordring til alle syklister:

Når dere kommer kjørende bak oss fotgjengere, hadde det vært fint om dere kanskje kunne varslet med ringeklokken, selv om vi går godt utpå siden. Dere er så og si lydløse og barn og hunder kan plutselig finne på å springe til andre siden av veien.

Ha en fin sykkeltur

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.