torsdag 27. oktober 2011

Grusomheter i Japan

Jeg var nettopp innom Dagbladet sin nettavis og får et bilde av en skjønn liten hvalp mitt i fleisen med teksten "noen minutter senere er denne hvalpen gasset ihjel". Overskriften lyder som så "250 000 hunder avlives hvert år i Japan".
Jeg trodde Japan var et ganske sivilisert land, men dengang ei. Hvor sivilisert et land er vises på måten de behandler dyrene på. Jeg klarte ikke å klikke meg inn på den siden, det holdt lenge å se dette på forsiden. Vi vet jo at grusomheter mot dyr skjer hele tiden, men trenger vi å få dette midt i fleisen? Vi kan bare være maktesløse tilskuere til sånne ting. Samme er det i Kina hvor dyr blir levende flådd. Har ikke menneskene i disse landene empati i det hele tatt? Man skal jo ikke skjære alle under èn kam, men det er jammen meg fristende. Japan er et rikt land og burde hatt ressurser til å bekjempe dyremishandling i sitt eget land.
Hva er vitsen med å avle hvalper for kun å avlive dem etterpå? Er det penger som ligger bak, er det vel ikke vits i å sette hvalper på tispene i det hele tatt.
Japan, som Norge og andre land, har også hvalfangst-tradisjon. Nå vet jeg ikke helt hvor jeg står i denne saken. På den ene siden er jeg mot å slakte disse vakre dyrene, men på den andre siden synes jeg at hvalkjøtt er ganske godt. Så akkurat der er jeg vel litt ambivalent. Det samme gjelder jo dreping av dyr generelt, men siden jeg spiser kjøtt bør jeg vel ikke uttale meg noe særlig innen dette temaet.
Jeg var tidligere vegetarianer, men kjøtt-hungeren tok meg og jeg kom ut på "glattisen" igjen. Det var litt trist for jeg har aldri vært så frisk som da jeg spiste vegetar. Har lekt lenge med tanken om å begynne med vegetar-kost igjen. Det er jo knakende godt, men når man er sulten er det så mye lettere å springe ned på butikken og kjøpe noen pølser eller andre ting. Hvis det er noen vegetarianere som leser innlegget, hadde jeg satt pris på om dere ville komme med tips til raske middagsretter.

Ps Jeg har ikke lagt ut linken her til førstnevnte sag da jeg syntes den var for smertefull.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.