torsdag 26. juli 2012

Alkoholisme, nye gardiner og teppe

Dessverre ble det ingen blogging i går, men jeg var litt utspilt...

Rar tittel synes dere sikkert, men jeg har så lyst til å skrive litt om det førstnevnte.

En veninne ringt meg i går og fortalte at hennes mor hadde ringt henne i går formiddag for å ordne opp i noen saker som hun ville datteren skulle gjøre. Problemet var bare det at moren var så "bedugget", for å bruke et pent ord, at hun hadde store problemer med å snakke. Hver gang hun har drukket, ringer hun datteren for å fortelle enten hva hun skal gjøre/ikke gjøre eller at noen andre har gjort noe galt som hun hisser seg opp over.
Jeg skulle ønske det var noe jeg kan gjøre for venninen min, men det eneste jeg kan gjøre er å lytte og støtte henne. Siden hun er enebarn, faller alt på henne og hun er fullstendig utslitt pga dette. Jeg vet også såpass at hver gang hun reiser på besøk så klarer moren å knekke henne enda mer psykisk. Jeg er faktisk redd for at datteren kommer til å bryte sammen snart.

Alkolisme er noe dritt (for å bruke et passende ord). Mange sier at dette er en sykdom, men der må jeg si meg sterkt uenig. Dette er noe en person med vitende og vilje frivillig går inn i. I tillegg bruker de all mulig unnskyldning for å drikke. "Kan jeg ikke få lov til å kose meg litt?", er ett av uttrykkene de bruker.


Alle vet at alkohol er skadelig, så hvorfor ønsker noen å skade både seg selv og familien? Det er faktisk ikke alkoholikeren som lider under dette, men familien og spesielt barna, uansett hvor gamle de er. Jeg blir utrolig provosert og har lyst til å filleriste disse som ødlegger for alle rundt seg pga sin egoisme. Det finnes hjelp til å få slutt på drikkingen hadde de bar ønsket å gjøre det...

Over til noe annet og litt mer optimistisk:

I går var jeg og min mann (fremdeles uvant det der...  §;o) ) på en liten shoppingrunde. Vi var først en tur innom Kid i Fyllingsdalen for etterpå å dra ut på Ikea for å kjøpe teppe. Vi gleder oss stort til at vi har fått ordnet stuen slik at vi kan få på plass alt dette nye. Nå er bryllupsgavene brukt opp, men vi har fått tak det vi ønsket oss og synes vi har fått mye for pengene. Det som står igjen nå, er gavekort på Til Bords og der har vi planer om å kjøpe vinglass (litt ironisk i forhold til det jeg skrev ovenfor...).
Vi må også kjøpe voksduker. Den ene til å ha på stuebordet, desverre. Vi har ikke lyst til å ha noe sånt der, men vi er faktisk nødt til det når Oscar kommer, ellers vil han ødelegge hele bordet med klørne sine.
Den andre voksduken er til kjøkkengulvet. Jeg skal bruke det når jeg lager mat. Vi har parkett på gulvet der og det vil alltid bli litt søl når man kokkelerer.


Litt hemmelig foreløpig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.