onsdag 4. juli 2012

Fremme i Askersund forts.

Det ble ikke mer blogging på meg i går. Jeg ble direkte sur utover kvelden. Blir alltid det når jeg er trøtt og sliten, men i dag har jeg tatt meg inn litt og har fått redigert bildene fra turen mot Askersund.


Disse bildene ble tatt da vi nærmet oss Gudvangen. Er det noen som vet hva denne fossen heter? Vi stoppet ikke ved Gudangen som vi pleier. Derfor har jeg ikke noen informasjon om denne. Please
enlighten me...

Å kjøre i bil mot Sverige er egentlig ganske koselig og avslappende, men gud hjelpe meg så slitsomt det er på slutten. Når vi kommer frem til hotellene (Holmen og Norra Vättern) har jeg ikke følelse i baken lengre.

Vi gledet oss til å komme til kafeen ved Hallingporten. Da pleier vi å være råsultne og gleder oss til middag, men denne gangen ble det en gedigen skuffelse. Jeg bestilte Dagens, som var lapskaus. Det jeg er vant med når det gjelder denne "retten" er at den er lys, så da jeg fikk smørja servert, viste det seg at den var brun. Jeg klarte en bitteliten kjøttbit før jeg dyttet maten vekk. Det lignet jo på noe som kommer ut litt lengre sør på kroppen. Skikkelig ekkelt.
Siden jeg ikke klarte å spise denne greia, tok jeg det neste på listen (de har bare noen få ting å velge mellom...), nemlig 2 egg m/bacon og skiver. Heller ikke denne gangen klarte eg å få det ned. Denne retten var verre enn den forrige. Jeg trodde det skulle være 2 skiver med egg og litt  bacon på, men det ble en smørje til. Stekte poteter, pølse, salat, bacon, egg og brød som låg og fløt i fett. Da ga vi opp og gikk derfra.
Yaaakkkk...

Etter hvert som vi nærmet oss Asker, kom det et utrolig vakkert lys. Det er ikke så helt enkelt å få gode bilder gjennom en bilrute, men jeg synes at det var så vakkert at jeg bare smelte av noe bilder. Solskinn mot en mørk himmel er bare nydelig.

Vakkert, ikke sant?

Jeg må ærlig innrømme at det var helt utrolig fantastisk å komme på plass på hotellet i Asker. Vi har alltid hotell-rom med terrasse der det er utsyn mot sjøen. Da jeg gikk og la meg, faktisk rundt halv ti på kvelden, sovnet jeg inn til bølgeskvulp og våknet opp til bølgeskvulp morgenen etter. Selvsagt hadde jeg anlagt en skikkelig elegant frisyre i løpet av natta, men jeg klarte å få skikk på håret etter en større innsats og var klar til å sette nesen mot Askersund...

Litt forskjell...?

Vakker scene med stank...

Motivet over er av en treforedlings-fabrikk. Stakkars folk som bor i nærheten av slike fabrikker. Dette er fabrikker som virkelig STINKER. Jeg er sikker på at alt som de har er "dynket" i denne stanken og det er ingenting de kan gjøre - annet enn å flytte. Da vi kjørte forbi denne ble bilen fylt av en intens lukt. Heldigvis forsvant lukta etter en stund, men jeg tror aldri at jeg kunne bo i et sånt område...

Til slutt kom vi frem til Norra Vättern og vi gikk rett til midda, uten å pakke ut av bilen først. Det kan ikke beskrives hvor deilig det var å endelig komme fram og få det hotellrommet som vi alltid har, nr 152. Dette rommet tror jeg vi har hatt hver sommer i 5 år. Middagen smakte fortreffelig, men det er ikke noe nytt når det gjelder dette hotellet. Menyen består av god, svensk husmannskost. Heldigvis har de ikke forandret menyen på de 5 årene jeg har vært her. Jeg gleder meg hvert år til å spise meg gjennom hele menyen den tiden jeg er her, og vi skal være her helt til 13. juli.
Rødspette med verdens beste remuladesaus

Jeg har lovet å legge ut filmer herfra og fra turen hit, men maskinen som jeg disponerer nå, har ikke noe videoredigerings-program. Derfor blir ikke filmene lagt ut før vi er hjemme igjen (tror jeg...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.