onsdag 11. juli 2012

Gårdsdagen - Vadstena

Jeg beklager at jeg ikke blogget i går. Jeg fikk et anfall med akutt og kraftig depresjon. Årsaken skal jeg ikke nevne her, men det er av og til ting som dukker opp og som er vanskelige å takle for meg.
Før dette skjedde i går, hadde vi hvertfall en fin tur til Vadstena selv om vi ikke var i selve byen, men bare i Klosterkirken.

Vadstena ligger ca 7 mil fra Askersund og er en gammel middelaldreby. Vi har vært i byen hvert år og trives veldig godt. I tillegg til Birgitta-klosteret finnes det et gammelt slott, men akkurat det har vi ikke besøkt enda.

Det ble en masse bilder og her er et lite utvalg:

Moffe leker fotomodell...

På veien kjørte vi inn i et kraftig regnvær.
Det var så vidt vindusviskerne klarte å ta unna regnet...

Gigantiske proporsjoner



Det vakre taket

Ett av de mange alterene


For sine kjære...


Moffe i dype tanker. Min kjære snek seg til å ta
dette bildet. Det var nå litt fint da...

Kirken er så utrolig vakker. Med en gang man kommer inn får man en følelse av høytid og ydmykhet. Jeg tenker på alle nonnene og munkene som vanket her for lenge siden. Skulle ønske jeg kunne komme tilbake til den tiden Santa Birgitta levde. Det er litt rart, jeg føler en veldig tilhørighet til klostre. Kanskje jeg har vært nonne i et tidligere liv. Uansett; Kirken er fremdeles i bruk og det er flere altere rundt omkring, som brukes til diverse messer og bønner.
Det er også gratis entrè. Det er det ikke i noen av kirkene hjemme, som er åpne for turister...


Relikvieskrinet

 Den ekstatiska Birgitta

Minnestatuen

Da vi kom hjem igjen, var vi råsultne og vi dro rett til vertshuset og spiset middag. Middagen som vi spiste i går, kunne vi bruke som mordvåpen. Vi bestilte pannebiff og biffen var steinhard. Den låg som en stein nederst i magen resten av kvelden.

Tennisball...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.