lørdag 4. januar 2014

Foreløpige vegetarplaner...

Siden den famøse hummer-historien igår, har jeg gått rundt og fundert litt. Det jeg kommer til å gjøre nå fremmover, er å gå gradvis over til vegetar. Det første jeg gjør nå, er å bruke pålegg som ikke innebærer slakting.

Dvs syltetøy, frukt, egg, ost og diverse andre ting som jeg ikke kommer på i farten. MEN jeg kommer til å fortsette å spise fisk en stund fremover. Jeg er også på jakt etter gode, vegetariske oppskrifter som ikke innebærer at jeg må bruke kjøkkenmaskin (det har jeg ikke).

Veganer blir jeg nok aldri siden jeg, som allerede nevnt, ønsker å spise melkeprodukter og andre produkter som kommer fra dyr. Jeg kommer til å forsikre meg om at disse matvarene er økologiske og/eller etisk riktige.


Jeg kommer nok innimellom til å glippe litt når det gjelder å ikke spise kjøtt, men det får så være. Jeg tar små skritt fremover. Det har jeg funnet ut er best.

En annen grunn til at jeg går mot denne livstilen, er pga at jeg er diabetiker og har hatt denne lidelsen i over 40 år nå. I perioder av livet mitt har jeg spist vegetarisk og kontrollen på blodsukkeret har blitt bedre. I tillegg har jeg spist hvitløkstabletter (uten lukt da...) og de har også vist seg å ha god virkning på blodsukkeret.

Misforstå meg rett; Jeg sier ikke at en skal bruke hvitløk istedet for medisin. Det er nemlig dødelig for en diabetiker å ikke få tilskudd av insulin. Jeg mener bare at det virker som om hvitløk har en "beroligende" effekt på blodsukkeret mitt. Det hopper ikke opp og ned slik som det ofte gjør.

Slike lavkarbo-greier som alle går på nå for tiden, har jeg ingen tro på. Legene har jo gått ut og advart mot denne dietten da den kan føre til hjerte- og karsykdommer. Kanskje en går ned i vekt på den, men sunn er den ikke.


Har du noen oppskrifter, hadde jeg vært kjempeglad hvis du ville dele dem med meg §:o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.