mandag 21. april 2014

Krokeide i Mitt Hjerte


I går kveld var vi på en lang, deilig tur på Krokeide. Herlighet hvor deilig det var. Jeg hadde helt glemt hvor god luften er der ute. Vi startet turen ved å gå litt rundt på eiendommen til Krokeide Yrkesskole, eller Krokeide vgs, som det heter nå. Jeg gikk der fra 1992 til 1995 og har maaaasse gode minner derfra.

På de 20 årene som har gått siden jeg gikk der, har det vært store forandringer. Flere av bygningene har vært bygget på og ny linjer er sikkert også etablert. Jeg hadde utrolig lyst til å begynne der igjen, men det toget er nok gått for min del. Hvem er det som har gått på en yrkesskole og gjort seg ferdig for så å begynne på nytt igjen?

Det var også her jeg traff han som nå er bestekompisen min, Michael. Vi gikk i samme klasse i '92, nemlig Grunnfag (var det det som var det riktige navnet?). Etter at jeg var ferdig med 2 år på dette grunnkurset, gikk jeg 1 år på Kontor & Data og det var der jeg fikk min interesser for nettopp Data.


Jeg hadde utrolig lyst til å besøke skolen innvendig og se hvordan den er blitt nå, men det våget jeg ikke og siden det var 1. påskedag i går, var det jo ingen der, selv om det sto både sykler og biler på området. Jeg er nok ikke selvsikker nok til å gå inn og spørre, selv om det hadde vært noen av de som jobbet der som jeg kjente.


Vi var også en tur nede ved stranden. Her er det et nøst og et par båter som hører til skolen. Disse båtene kunne elevene låne for å f eks dra ut og fiske krabber, som ble kokt på stranden. Selv var jeg aldri med på dette pga mitt trøblete forhold til skalldyr. Jeg var også vegetarianer på den tiden.

Jeg husker ikke hvilket år det var, men på en av mine mange turer ned til stranden da jeg gikk på denne skolen, fant jeg noen aldeles nydelige steiner. De hadde knallrosa og svarte striper. Steingalen, som jeg var og fortsatt er, plukket jeg med meg endel STORE steiner, som jeg fraktet med meg til Rosendal i koffert. Jeg vet ikke om steinene finnes der inne enda, men jeg håper det. Jeg kikket meg rundt mens jeg var nede på stranden igår for å se om jeg kunne finne maken steiner, men uten hell. Kanskje jeg plukket med meg alle som var der da jeg gikk på skolen.


Etter å ha gått rundt på skolens område en stund, tok vi oss en tur ut mot Korsneset. Jeg har alltid kalt den strekningen for "Krokeideskogen" da man går gjennom en liten skog. I enden av Korsneset er det en liten militærleir så det er bilvei helt til endes.

Turen gjennom denne skogen gjorde meg ekstatisk. Det var bare SÅ deilig. Det duftet skoooog og granbar og jeg lurer på om ikke kroppen min ga meg en ekstra dose dopamin fordi jeg tok bakkene som en gaselle, uten å bli kortpustet. Jeg nøt turen skikkelig og vi ble enige om at senere skal vi ta med oss kaffe og nistemat og utforske de små stiene rundt i området.

Krokeide-sommerfuglen...

Liten, glad dame mellom store trær


Helt til slutt vil jeg takke for alle de hyggelige kommentarene som jeg fikk på mail etter at jeg annonserte stengingen på bloggen igår. Tusen takk kjære venner <3


2 kommentarer:

  1. Så flotte bilder, herlig vårstemning! Jeg har nettopp postet et blogginnlegg om klestips til en med litt mage og korte bein, som du ønsket deg :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk. Det var en herlig tur. Nå skal jeg kikke innom bloggen din og se hva fint du har funnet §:o)

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.