søndag 27. april 2014

Mat og drikke


De siste dagene har det ikke blitt særlig tid til ute-aktiviteter, dessverre. Det har istedet blitt tid for mat og ikke for lite av denne vanedannede plagen som vi runde alltid taper mot. Lørdagen ble det pizza til middag der vi etterpå dro til ErAn for å kjøpe verdens beste soft is. De som ikke har vært der, vet ikke hva det vil si å spise god soft is. Denne isen er slik en soft is skal være. Den er fast, smaksrik og det viktigste er AT DET ER MYE AV DEN. Jeg sier ofte til min mann at hvis vi kommer til pengene engang, SKAL jeg ha en soft is-maskin.


Denne veikroen vil jeg tro er blitt mer og mer kjent, hvertfall i Bergensområdet. Spisestedet har en gjennomført 50-tall stil. Jeg vil tro at de som var unge på 50- 60- OG 70-tallet vil føle seg hjemme her. Det er ultrakoselig og du kan se på betjeningen hvor stolte og glade de er i denne kroen. Selv er jeg ikke så veldig glad i det amerikanske, for å si det sånn. Det kan lett bli harry og redneck, men ikke her. Grunnen vil jeg tro er nettopp at alt er så gjennomført.

Maten er også veldig god. De har til og med mat som vi vegetarianere kan spise. Nemlig bakt potet. Den serveres egentlig med kjøtt, men det er bare å be om at de lar være å ha kjøtt på og heller har litt stekt løk på poteten, hvis en spør pent. Husk at høflighet kommer du langt med (dagens moralpreken...).

Bar har de også. Nå har ikke Moffeliten testet drinkene som de har der, men når det skjer, får dere nok vite om det. Hihi.

Her er hvertfall noen bilder fra interiøret og hvis ikke dere får lyst til å besøke dette stedet, om det så bare var for soft isen, bør dere kanskje tenke dere noen ganger rundt...

Før vi dro til veikroen, hadde vi pizza til middag. IKKE GRANDIOSA da jeg først og fremst er vegetarianer, for det andre smaker grandiosaen som noe som kommer ut bak og for det tredje synes jeg den pizzaen er ganske så harry og lite dannet. Det ble italiensk pizza med tynn bunn. Vi liker helst den tynne bunnen. De amerikanske pizzatypene har altfor tjukk bunn til at de smaker godt. Jeg gadd rett og slett ikke lage den fra bunnen av. Ikke har jeg kjevle hjemme heller. Den var hvertfall grådig god og en ble mett på en bedre måte enn ved å spise pizza med kjøtt...


I går ble det pasta med vegetarsaus til middag. Jeg brukte ferdig farse som jeg blandet med wok fra frysedisken, 1 hel løk (eeeelsker løk), bladpersille, oliven med hvitløk og Dolmio Al Forno. Vi skulle også bruke sopp i denne retten, men soppen som de hadde på butikken, var uspiselig. Opprinnelig skulle vi shitake-sopp, men da vi kom hjem med den og tok av plasten, var den sleip og ekkel. Den eneste soppen som de hadde i løsvekt, var champignon, men jeg synes ikke den er så god. Jeg kan bruke den til nød, men unngår den helst.

Pastasausen serverte jeg med hvit båndspagetti, som jeg hadde kokt sammen med spinat, oregano, basilikum og gressløk.


Til drikke serverte jeg nypresset, iskald appelsinjuice med fruktkjøtt. Kjempegodt til pasta.


Så nøt vi utsikten mens vi spiste vår første middag på terrassen.

God appetitt §:o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.