søndag 11. mai 2014

Esc - Usportslig Oppførsel + Mine Favoritter




Maken til usportslig opptreden av publikum finner en vel bare på fotballkamper. Tenk å bue på to 17 år gamle jenter, som ikke har gjort annet galt enn at de er fra Russland. Jeg ble sjokkert og sint over publikums oppførsel. Jeg er sikker på at disse udannete eksemplarene av noen mennesker går på fotballkamper og gjør det samme der.

Esc handler om å komme sammen, ha det morsomt, ha respekt for hverandre og være ett. Da blir en veldig lei seg når slike ting oppstår. Disse to jentene er ikke ansvarlige for hva Putin gjør og politikk hører ikke hjemme i ESC. Jeg må si det var rart at ikke noen av programlederne ga beskjed til publikum om å roe seg et hakk. Hver gang Russland fikk poeng, ble det buing. Det ble det også da det var landets tur til å gi poeng. Jeg skulle nesten ønske at Russland vant hele sulamitten pga dette.

Det er ikke rart det blir krig i verden når folk ikke kan oppføre seg.

Ok. Da går jeg over til mine favoritter fra gårsdagen:

Montenegro: Sergej Cetkovic: Moj Svijet.

Dette er en nydelig sang. Utrolig stemningsfullt. Selv om han sang litt surt innimellom, gjorde det ingenting. Innslaget ble toppet av en nydelig opptreden av en isdanser. Dette er første gang Montenegro var med i en Esc-finale.
Karakter 4

Østerrike: Conchita Wurst: Rise Like a Phoenix

Rett og slett FANTASTISK! Conchita har en stemme som slår i hel det meste. Dette er en klassisk Esc-ballade med eleganse til fingertuppene. Damen med skjegget stråler på scene. Dette likte jeg. Her var det innlevelse så det holdt. Det som plusset nummeret, er jo abstraksjonen som denne artisten har och det tycker jag om, for å si det sånn.
Karakter 6

Spania: Ruth Lorenzo: Dancing in the Rain

Wow! For en stemme. Dette er bare så fantastisk. Jeg fikk rett og slett gåsehud der jeg satt i sofaen med teppet rundt meg.
Dette er vel også en klassisk Esc-sang, men fin er den.
Karakter 6


Sveits: Sebalter: Hunter of Stars

Sveits' eget svar på Aleksander Rybak. Her var det både plystring, banjo og fiolin. Jeg likte denne sangen grådig godt og kom i godt humør av å høre den.
Thumbs up!
Karakter 5
Danmark: Basim: Cliche Love Song

Dette hadde også vært en verdig vinner, men her er det et stort MEN. Denne sangen er jo et plagiat av sangen "You to Me are Everything" av the Real Thing. Allikevel er dette en sang til å komme i godt humør av. Jeg klarte bare ikke å la være å smile under dette nummeret. Danmark hadde fortjent å komme mye høyere opp. Plagiat eller ikke.
Karakter 6

Norges bidrag derimot, var elendig. Det var til tider surt og ikke minst utrolig kjedelig. Slik som denne sangen har blitt hauset opp av pressen og andre, trodde jeg at Norge hadde et kjempenummer. Jeg hadde ikke hørt denne sangen før i går og jeg ble bare så skuffet. Jeg tror nesten at jeg og min kjære er de eneste i hele Norge som IKKE likte Norges bidrag.

Når det gjelder selve Esc-finalen må jeg gi kudos til danskene. Det var en fantastisk grafikk, lysshow og scenografi. Jeg satt og koste meg glugg ihjel og så på med store øyne. Dette må da være den beste Esc noen gang når jeg trekker fra publikums uforskamede oppførsel overfor Russlands bidrag.

Ha en solrik søndag alle sammen §:o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.